Sara
    Jag går sista året på gymnasiet nu, och det senaste året har varit väldigt tufft vilket har lett till att jag har fått många F på olika kurser. (7-8 F) Och nu undrar jag, vad kan jag göra när jag har gått ut gymnasiet? Jag är medveten om jag jag inte kommer få en studie examen, utan bara ett bevis. Men kan jag på något sätt plugga up ämnena till ett godkänt betyg efter gymnasiet på något sätt och sedan få ett studie examens bevis hemskickat osv? Eller hur går det till? För jag vill väldigt gärna studera på högskola inom snar framtid och vet inte om bara högskole provet räcker till om man inte har studie examen.
    MVH
    • : Fråga din skola om du får läsa ett fjärde år. På min skola är det alltid några som gör det, och då får de läsa om de kurser de inte har godkänt i med olika klasser.
    • Anna : Bra förslag, Marie! Rektorn kan ansöka om "förlängd studiegång" och om det blir beviljad, kan eleven läsa på gymnasiets nationella program under längre tid än 3 år. :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    om du får Studiebevis kan du ta dina betyg till komvux>> i din kommun och prata med studie- och yrkesvägledare - ni gör tillsammans upp en Studieplan''' på hur du ska läsa för att få Examensbevis från komvux.

    ''' Det är inte självklart att du ska behöva läsa exakt samma kurser som du får F på gymnasiet. Många ggr går det bra att läsa Andra kurser och ta in dem i ett Examensbevis från komvux.

    Högskoleprovet ersätter inte Examensbeviset. Utan examensbevis kommer du att sakna Grundläggande behörighet till högskolestudier och kommer därför inte kunna delta i konkurrensen om utbildningsplats.

    Jag vill råda dig både söka jobb och utbildningsplats på komvux. Du kan t.ex jobba deltid och studera på deltid. Eller så kan du jobba heltid och läsa vid sidan av ditt arbete. Det tar längre tid - men det kan vara roligare att tjäna pengar och få arbetslivserfarenhet... du gör givetvis som du själv tycker blir bäst, man jag råder dig att redan nu se på din kommuns hemsida - när Ansökningsperiod blir till komvux i din kommun. I vissa kommuner ligger ansökningsperiod tidigt - t.ex i mars - med sista ansökn.datum 15 april... till kursstarter hösten 2017. Eftersom du redan nu vet att du ska behöva läsa på komvux, är det bra att göra ansökan nu, under våren för att kunna läsa till hösten. Det kanske också finns möjlighet att på komvux i din kommun läsa under sommaren /sommarkurser/. Det är olika i olika kommuner. Om du berättar i vilken kommun du är skriven/folkbokförd och vilka kurser du tror du kommer att få F betyg i, kan jag försöka hitta mer exakta svar på dina frågor.

    bästa hälsningar

    Julia SYV