Karin
    Hej!
    Jag började på natur i år och linjen känns helt rätt! Tyvärr trivs jag inte alls i klassen och känner att alla de andra i klassen är väldigt omotiverade och utseendefixerade. De sitter exempelvis och rangordnar killar och tjejer i klassen baserat på utseende...
    Har verkligen försökt ge de en chans och pratat med dem och så, men de verkar totalt ointresserade av mig.

    Det var en tjej till i klassen som inte heller trivdes och vi två kom jättebra överens! Men nu har hon bytt till parallellklassen och jag står i kö för att byta dit, men kommer inte få byta förrän nån byter från den klassen.

    Problemet nu är ju att jag inte vet om jag ska härda ut på den här skolan tills nån byter eller om jag ska byta till en annan skola där det finns plats.

    Nu vill jag jättegärna ta emot andras tankar kring detta!
    • Anna : Kan du tänka dig prata med kurator på din skoIa? Har du några andra vuxna på skoIan /skoIvärdinna t.ex/ som du kan prata med?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Karin,

    jag tänker så här: du kan ju koncentrera dig på Studier, du gör läxorna, lyssnar noga på vad lärare säger på lektionerna och pluggar så som du vill. Vad gör det dig om någon sitter och rangordnar folk utifrån utseendet? Det är de som inte får godkända betyg när proven kommer. Du har gjort vad du kunde, pratat med dem... men de är ansvariga för sitt eget beteende, och du kan göra vad du tycker är rätt - koncentrera dig på skolarbete, plugga och få bra kunskaper och bra betyg.

    Det är om det blir Grupparbete och du är tvungen att redovisa resultat tillsammans med några av de omotiverade elever, som det kan bli ett riktigt problem. Men så länge det är enskilt arbete, att du skriver hemläxorna och prov ensam, oberoende av andra elever, får de väl göra som de vill och så sköter du ditt skolarbete så som du tycker man bör göra. Mot deras bakgrund, kommer din skötsamhet utmärka sig och jag är helt säker på att du får mer hjälp av lärarna, än de omotiverade elever. Du kommer då få bättre kunskaper och högre betyg.

    Om det finns plats på en annan skola som du tror passar dig bättre, be att få provgå en dag där. Sedan kan du fundera på om du vill byta, när du har provgått och känt på (minst en dag).

    Innan du byter, kan du i så fall gå prata med din rektor och fråga om det finns någon möjlighet att "kIämma in dig" som en extraelev i den andra klassen, och om svar blir Nej, då byter du "med rent samvete" i så fall - då har du gjort det du kunde: både pratat med dina klasskamrater, och pratat med rektor... och man är ju "sig själv närmast", när allt kommer omkring, dvs om plats finns på en annan skola och den andra skolan passar dig bättre - då tycker jag du bör byta.

    Något att fundera på: att "omotiverade" elever gör annat än skolarbete, kan i vissa fall vara deras sätt att hantera ångest och svårigheter med att gå över från grundskoIa till gymnasiet... jag säger inte att det ÄR så, men det KAN ev. vara så, i vissa fall och det kan gå över. :)

    Hoppas någonting i mitt svar blir på ngt sätt till hjälp för dig!

    ANNA