Elev

    Hej, den kommunen som min gymnasium ligger i kan tyvär inte erbjuda någon kurs för mitt hemspråk. Jag ville verkligen läsa hemspråks kurser så kan man på något sätt ha hemspråk i en annan kommun eller får man inte göra det. Om ja, kan ni berätta vem jag ska vända mig till och vad jag ska göra. Tack så jättemycket i förhand

    • Milla : Ring till Skolverket - 08-52733200.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det är utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd som du vänder dig till.
    Det är skillnad mellan Moderna språk och Modersmål. T.ex om Bulgariska är elevens ”hemspråk” så kan hen läsa det språket inom ämnet Modersmål och/eller inom ämnet Moderna språk.

    Finns det för få elever som vill och kan läsa modersmål, kan tyvärr inte undervisning erbjudas.
    Moderna språk på gymnasiet - franska, tyska och spanska måste erbjudas; andra språk - i mån av möjlighet (inte elevens rättighet).

    Studie- och yrkesvägledare

    Fråga på din gymnasieskola eller på utbildningsförvaltningen om det finns det ”gemensamma gymnasiet” som är samarbetet mellan olika gymnasieskolorna;?det finns tyvärr inte i alla delar av Sverige. Det är tyvärr inte alls säkert att varje elev får läsa sitt hemspråk på skolan. Andra sätt att läsa språk: självstudier, studieförbund och språkresor.

    • Elev :

      Jag fick reda på att mitt hemspråk inte alls finns i min skola eller i kommunen min skola finns i för att det är för få elever. Men jag vet att det finns i stockholm stad, och det är också kommunen jag bor i. Så går det på något sätt ansöka ditt. Tack för svaret, jag ska ringa till skolverket och kolla vad de säger.

    • Anna : Läs gärna svar från Skolverket (i mitt svar på din fråga).
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ene,

    vi fick idag svar från Skolverket. Var god läs nedan:

    Eleven har inte rätt att läsa sitt modersmål i sin hemkommun om hen går i en gymnasieskola hos en annan huvudman. Det är huvudmannen som är skyldig att erbjuda modersmålsundervisning till elever som har rätt till och uppfyller kraven för modersmålsundervisning i gymnasieskolan (huvudmannen är kommunen för kommunala skolor och styrelsen för fristående skolor), inte hemkommunen. Det är huvudmannen som beslutar om hur modersmålsundervisningen ska anordnas för eleverna inom sin organisation.

    Det är också rektorn på skolan som tar beslut om en elevs modersmålsundervisning.

    Källor:

    Modersmålsundervisning: 4 kap. 15-21 §§ gymnasieförordningen

    Modersmålsundervisning:15 kap. 19 § skollagen

    Lagar och förordningar: www.skolverket.se/lag

    Rätt till modersmålsundervisning: https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/ratt-till-modersmalsundervisning

    Om du har fler frågor är du välkommen att kontakta Skolverkets upplysningstjänst på 08-527 332 00.

    Med vänlig hälsning

    Skolverkets upplysningstjänst