Dylan
    Jag har fått min resultat om matte provet och fick väldigt lite poäng.
    Jag behöver 6 poäng för att nå E och jag fick 3.

    Jag frågare min lärare om vi kan kolla igenom proven och hon gick med på det. Hon var stressad och han inte läsa allt men han bara med en fråga. Det visade sig att jag fick 2 poäng för den frågan, vilket betyder att jag har nu 5 poäng, jag måste göra omprov efter påskloven och hon har inte ens rättat hela proven igen vilket stressar mig, jag läser matte 1 geometri och tycker att det är väldigt onödigt att göra omprov även fast jag kunde få godkänt om läraren nu har rättat allt.

    Jag fick poäng för att jag har skrivit rätt, men råkade skriva fel siffra, vad ska jag göra? Ska jag göra omprovet och sedan fråga henne eller hur ska jag lösa detta?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Dylan,
    om du har Kunskaper som räcker till godkänt betyg, så kanske du på provet kan få högre än E, kanske D eller t om C nivå på provet, tror du inte det?
    Träna/repetera på matteboken.se/lektioner/matte-1 är mitt råd och gör sedan omprov. Som sagt, om du har KUNSKAPER då borde du klara provet. Om du inte har kunskaper, då behöver du skaffa dem.

    Tänk på följande:
    matte 1 ingår i minimikraven för att få gymnasiekompetens; väldigt många utbildningar på eftergymnasial nivå kräver mer matte än matte 1, men E betyg i matte 1 är, alltså, absolut "minimi-minimalis", vad gäller just matte, som man måste ha för att få "gymnasiekompetens".

    • : Men vad ska jag göra? Läraren har rättat fel, ska jag låta det bli eller?
    • Julia : Jag tycker du ska bevisa att du har KUNSKAPER. och du kan "vinna" i högre betyg. Om du nu skulle få rättat provet rätt och få E... men genom att göra omprov kanske du får C eller D-betyg, det är väl bättre det, eller? :)
    • Julia : Alla kan göra fel (mänsklig faktorn). lärarna är stressade; de jobbar för mycket. Det är ont om lärare och de jobbar oftast mycket mer än bara heltid. Det kan, alltså, hända att läraren rättade fel. Du kan givetvis försöka insistera på att läraren gjorde fel och vägra göra omprov. Rektorn är ytterst ansvarig på varje skola; prata med rektorn. Om du får godkänt betyg på det "gamla" provet eller inte - kan inte vi på fråga SYV svara på. Personligen skulle jag göra omprov och försöka få högre än E. :)
    • : Ok tack för svaren
    • Julia : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer