Lina
    Hej! Jag har nyligen blivit klar med min kandidat och är nu väldigt osäker på vad jag ska göra. Jag undrar om ni skulle kunna hjälpa mig genom att ge exempel på yrken inom de områden jag är intresserad av?

    * Jag har en kandidatexamen i psykologi och beteendevetenskap
    * Jag vill jobba internationellt
    * Tycker inte om rutiner utan vill ha ett omväxlande arbete
    * Jag brinner för mänskliga (och framförallt kvinnors) rättigheter
    * Jag är väldigt intresserad av diplomatprogrammet men inte så särskilt intresserad av politik så undrar om det finns något annat som är snarlikt

    Om ni hade haft några förslag på lager hade jag blivit väldigt tacksam för jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig!

    Tack!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,

    det första jag tänker på är FN-jobb och Internationell samordnare; och med tanke på att du vill jobba Internationellt - även Konsulassistent.
    Med tanke på att du är intresserad av kvinnorättigheter - Kvinnojoursmedarbetare;

    Kika gärna också på Kulturgeograf, Europavetare och Kulturattaché.

    Ang jobba "internationellt"
    det kan man göra på många olika sätt, ex. Arbetsförmedlare träffar människor som har ursprung i många olika länder.
    Reseledare åker ut med grupper till olika länder. Agent inkommande turism tar emot grupper från andra länder och/eller sätter ihop besöks-/evenemangprogram för dem, men bor och jobbar då oftast på hemmaplan, dvs i Sverige.
     Fler exempel på yrken som åker ut från Sverige inom sitt jobb:
    Flygvärd/värdinna om det är flygruter som flyger till utlandet som man jobbar på
    och
    Tågvärd/värdinna om det är tåg som åker till utlandet som man jobbar på.

    Guide - om man guidar grupper i Sverige som kommer från andra länder eller om man i utlandet guidar svenska turister.

    Alltså, jobba "internationellt" kan man även om man ej åker utanför Sveriges gränser, men har då kontakt med folk från andra länder
    eller
    om man åker till utlandet inom sitt jobb
    eller
    både och.

    Du får gärna kika många olika yrken på www.framtid.se - bl.a yrken inom turism.

    Vad just Du kan jobba som beror på många olika saker, ex. på vilka andra språk, förutom svenska och engelska som du kan; på vilka kontakter du har eller skaffa dig; på hur flexibel du är - om du ex. kan börja som volontär (obetalt arbete) och få in foten för att senare ha en chans på att få en tjänst med lön.
    Exempelvis inom evenemangs-branschen (kika gärna på Event-yrken) och inom hjälp-organisationer är det mycket vanligt att man börjar som volontär, alltså hjälper till utan att få betalt.

    Du får gärna höra med studievägledare och utbildnigsansvariga på din f d utbildning för att få svar om de har kunskap om vad de f d studerande jobbar idag. Du får då gärna höra av dig och berätta för oss. Då din utbildning inte har en utpräglad yrkesprofil (jämför med t.ex psykologprogrammet - då blir man en Psykolog; eller sjuksköterskeprogrammet - då blir man Sjuksköterska), så kan jag tänka mig att de jobbar inom diverse olika yrken. Det skulle bli spännande att få veta inom vilka!

    • : Tack så mycket för svaret! Jag ska kontakta studievägledare på mitt universitet och se vad folk tidigare jobbat med och kan höra av mig sen :) Jag undrar också om du vet nåt sätt för mig att plugga vidare inom positiv psykologi och subjective well-being?
    • Anna : De svenska utb på högskolenivå kan hittas på www.studera.nu