Daniel SYV

    Hej Anna,
    kvinnojoursmedarbetare är inte en "homogen"-grupp, utan det är Olika yrkeskategorier som arbetar där; inkl. psykologer, socionomer, jurister m.fl. Alla kvinnojourer är egna föreningar, och kan arbeta på sitt eget sätt och ha Olika yrkeskategorier anställda - det är alltså inte likadant på alla kvinnojourer.
    ***
    Exempel på hur Kvalifikationer som efterfrågas kan se ut: "Vi vill att du är socionom, beteendevetare eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du bör ha tidigare erfarenheter av att möta människor i kris. En merit är om du har erfarenhet av att möta barn i kris. Personlig lämlighet kommer att väga tungt. Körkort är ett krav."
    Det är inte omöjligt att få jobb på ngt. kvinnojour - om man ex.utbildar sig till förskollärare, tänker jag men kanske i första hand på de kvinnojourer som tar emot kvinnor med barn och då jobbar man i så fall kanske i första hand "mot" barnen.

    • : Tusen tack för svar!
    • Jelena : På våran kvinnojour har vi olika utbildningar men gemensamt är att vi innan vår anställning har varit engagerade som volontärer i jouren. För att få en anställning handlar det mycket om personlig lämplighet och engagemang. Som medlem i jouren får man mycket utbildning i pojkars och mäns våld mot flickor och kvinnor och behöver därför inte ha gått någon särskild utbildning inom detta område. Det är positivt att ha gått utbildningar som ger en ökad kunskap kring människor och samhället. Jag själv är socionom men vet att det inte är något krav att ha en universitetsutbildning för att få jobba på en kvinnojour. Med vänliga hälsningar J.
    • :

      Jelena! Tack för informationen :)

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    vad jag vet så kan även lärare, samhällsvetare, kbt-terapeuter, genusvetare och sjuksköterskor vara anställda på kvinnojourer.

    Och så har jag också fått svar från en sakkunnig; var god läs nedan:

    För att kunna få jobb på kvinnojouren bör man antingen ha någon form av högskoleutbildning, det kan t.e.x. vara socionom, beteendevetare, genusvetare eller att ha bra kunskaper om Mäns våld mot kvinnor på något sätt. Det kan vara förvärvad kunskap genom att de har jobbat som ideell medarbetare (volontär) på en kvinnojour, eller studerat det ämnet och att man även har erfarenheter av att ha mött och haft samtal med människor i kris på något sätt.

    Exempel på vad man kan ha med sig i bagaget för att kunna få jobb på kvinnojouren är: beteendevetenskapsprogrammet, eller att plocka ihop egna kurser och sätta ihop sitt eget "program"; har tidigare jobbat på socialtjänsten och/eller tagit en extrakurs i social rätt. Det viktigaste kan vara att man har mött människor i kris och är van vid att hålla samtal.
    Ett annat exempel: ingen högskoleutbildning men har jobbat på olika kvinnojourer i många år, ex i över 10 år. Man kan börja som volontär på en kvinnojour, och sedan bli erbjuden en anställning.

    Jag tror att en bra början om man vill jobba på en Kvinnojour är att gå en grundutbildning hos en kvinnojour, då får man mer kunskap om mäns våld mot kvinnor m.m och kan börja jobba ideellt efteråt och få viktig och värdefull erfarenhet som arbetsgivare önskar. En kan också gå utbildning hos en tjejjour, både utbildningen och det ideella arbetet kan skilja sig från det arbetet som görs på en kvinnojour men om man är ung och kanske känner att Kvinnojours arbete känns lite läskigt så är Tjejjouren en väldigt bra början. Många av tjejjourerna som finns i landet arbetar tillsammans med kvinnojourer.

    Vänligen
    ANNA

    Och ännu ett svar från en sakkunnig_ var god läs nedan:

              Man har alltid möjlighet att bli volontär på en kvinnojour. Det är helt ideelt oavlönat arbete och man hjälper till att stötta och hjälpa utsatta kvinnor.  Man ringer till kvinnojouren och pratar med ansvarig ordförande och frågar om det finns möjlighet att engagera sig i deras kvinnojour. Då får man ofta gå en utbildning: en så kallad studiecirkel på ett antal gånger; sedan får man genomgå en intervju och se om man bedöms som lämplig. Det är alltid en merit om man har varit engagerad i en kvinnojour idellt om man senare vill yrkesarbeta på en kvinnojour.

    De utbildningar man behöver ha i botten är lite olika varianter för att få jobba med våld i nära relationer. Den vanligaste utbildningsbakgrunden är socionom, beteendevetare eller socialpedagog. Det skulle också fungera om man har läst fristående kurser inom psykologi, beteendevetenskap folkhälsa eller någon kurs inom vård och omsorg.
    Bakgrunden kan alltså vara väldigt olika men det håller sig inom beteendevetenskap - socionom - psykologi - vård&omsorg.
    Med vänlig hälsning