Sara

    Hej! Jag vill gärna börja studera till något på högskolan men vet inte riktigt vad... Jag tycker om organisering och planering, men vill gärna inte "sitta vid ett skrivbord" hela dagen utan gärna ha lite omväxling där man även gör något lite praktiskt eller träffar människor. Jag har läst Natur på gymnasiet och har full behörighet till i princip allt så det är inget hinder...

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara;

    jag tycker du kan börja med att kika på många olika yrken på www.framtid.se - det är en sida där över 2.ooo yrken finns presenterade.
    Det är många yrken som kan passa in på dina önskemål; sedan beror det många ggr väldigt mycket på Vilken Arbetsplats man "hämnar" på och även "vad man själv gör sitt jobb till" - hur man organiserar och lägger upp sina arbetsuppgifter.
    Väldigt svårt att utan att alls känna dig ge tips om yrken eller utbildningar.
    Boka tid på komvux - med en SYV; kika på www.framtid.se, du kan också göra olika Intressetester - t.ex den som finns på Arbetsförmedlingens sida; kasta ett öga på Framtid.se/bloggar/navigera-i-yrkesdjungeln-hur-gor-man - förslagsvis kan du börja med att kolla på följande yrken: administratörbanktjänstemanbibliotekarie, biblioteksassistentcivilekonom, databasspecialist, dataregistrerare, registrator, nationalekonom, innesäljare, revisor, översättare, kontorist, kontorsvärd/värdinna, sekreterare, brevbärare, spärrexpeditör, parkeringsvakt, programmerare, flygplatskontrollant, försäkringstjänsteman/försäkringsförmedlare, IT-administratör, IT-ansvarig, skattehandläggare, utredare, skadereglerare, kassapersonal, besiktningstekniker, uthyrare, kanslist, väktare och soldat, tulltjänsteman, receptarie.

    Men du kan också kika på vilka högskoleutbildningar som erbjuds i Sverige - www.studera.nu är lärosätenas gemensam sida. De sökbara högskoleutbildningar finns att hitta på www.antagning.se

    Är du säker på att du vill läsa just inom högskola/universitet? För att det finna även andra skolformer.