Vendetta
    Hej!

    Jag ska börja tredje året i gymnasiet och går i Samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning beteende. Jag är väldigt oroad över vad jag ska läsa efter universitet eftersom att jag har väldigt många utbildningar jag vill läsa. Dels är jag intresserad över samhälle, ekonomi och politik. Jag var intresserad över psykologiprogrammet men sedan tänkte på att läsa jurist programmet vilket jag brinner starkt för. Däremot har jag nyligen blivit intresserad över politik sidan bl.a nationalekonomi, politicalscience. Jag vill verkligen jobba inom organisationer såsom EU och FN. Men vet inte om man behöver någon sorts behörighet för att jobba där och om man behöver erfarenhet över jobbet såsom att jobba i organisationer innan som ssu eller muf (politiska) . Vad behöver man för behörighet inom detta? Detta gör väldigt svårt över vad jag själv ska välja senare under antagnigsperioden. Skulle ni kunna hjälpa mig vad jag ska göra. Eftersom just nu är jag helt förrvirrad över vad jag vill läsa. Tack snälla, det uppskattas!
    //Vendetta

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Vendetta!

    Vad spännande att du har många utbildningar att välja mellan. Samtliga som du nämner skulle kunna leda dig till ett jobb inom t.ex EU eller FN. Men en utbildning inom t.ex juridik, politik eller samhällskunskap och ett intresse för liknande frågor kan du komma långt.

    Men precis som du skriver är det bra att redan nu fundera vilken väg du ska ta. Jag kan inte säga att någon av utbildningarna är fel, vilket kanske inte hjälper dig så mycket.

    Det du kan föröska är att redan under studietiden föröska få någon praktikplats? eller engagera dig utöver skolan i liknande organisationer. Du skulle även under studietiden om du t.ex läser juristprogrammet välja att fördjupa din uppsats i t.ex EU rätt och på så vis få en mer spetskompetens inom det området.

    Några andra tips kan vara Europaprogrammet, mer info>

    eller kanske Politices kandidatprogram? mer info>

    Senare kan du också läsa extra kurser inom t.ex internationella relationer inom offentliga organisationer.

    Så sammanfattningsvis, mitt tips är att läs om olika program, vilka har intressanta kurser? Sen välj efter ditt intresse och förösk att skaffa dig lite erfarenhet inom skolan eller utanför skolan, så som praktik, jobb eller gå med i organisationer som du är intresserad av, för att få mer kunskap inom området.

    Lycka till!

    Hälsningar

    Melina, studie- och yrkesvägledare