Marielle
    Hej
    Jag läste enbart en termin på Samhällsvetenskapsprogrammet 1996 (fick betyg i två ämnen) och har sedan 2007 arbetat statligt. Nu är jag intresserad av att studera till Medicinsk Sekreterare. Vad behöver jag läsa för att bli behörig för att komma in på en KY-utbildning? Räknas min arbetserfarenhet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Marielle!
    KY finns inte längre. Nu är det YH - yrkeshögskola där man kan utbilda sig till Medicinsk Sekreterare eller Vårdadministratör. Behörighet till Yrkeshögskola är gymnasieexamen från valfritt gymnasieprogram men sedan tillkommer det Särskild behörighet till just en viss utbildning på YH.
    Det kan också finnas variationer i vad varje enskild utbildning till Med.sekreterare kräver (t.ex. på vissa orter kan det krävas Matte 2 godkänt betyg i (en gammal kurs Matte B) och på vissa andra kanske det räcker med en lägre mattekurs).

    Bra att veta: man kan komma till YH som obehörig i "fri kvot". Du kan därför söka redan nu men det finns inga garantier på att du blir antagen (individuellt bedömning görs och du får större chans att komma in om du är behörig).

    Den här yh är på distans http://www.yhguiden.se/utbildning/lernia-yrkeshogskola/vardadministrator3

    den här yh finns i Göteborg http://www.yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/vardadministrator2

    och den här - i Uppsala http://www.yhguiden.se/utbildning/nackademin/medicinsk-sekreterare-lund-nackademin

    Se behörighetskraven på länkarna ovan - lite längre ner på höger sida.

    Du frågar om din arbetslivserfarenhet räknas och svaret är Ja, det gör det. Ju mer arbetslivserfarenhet du har, desto större chans har du att komma in på en Yh-utbildning.

    För "formell behörighet" till yh, skulle du behöva läsa minst 2,5 år på komvux på heltid. Detta för att få Examensbevis, som bekräftar fullständig gymnasiekompetens.

    Bästa hälsningar & lycka till med din studieplanering!
    ANNA
    P.S: du kan FÖRSÖKA hinna få Slutbetyg från komvux, men det kan bli ganska svårt. Väljer ändå att berätta om den möjligheten för dig. Slutbetyg kräver lite mindre antal poäng och färre obligatoriska kurser men man kan senast 1 jan 2017 få Slutbetyg. Efter det - är det enbart Examensbevis man kan få. I Examensbeviset är det flera poäng och fler obligatoriska kurser. Det är, alltså, fördelaktigt för dig att försöka hinna få Slutbetyg. Det är ont om tid och den enda chansen för dig att hinna är att UTÖVER HELTIDSSTUDIER även göra Prövningar i ett antal gymnasiala kurser.
    Jag hittade 16 st. utbildningar till "Medicinsk sekreterare" som har framtida starter - på olika orter i Sverige. Namn på utbildningen kan vara olika:
    Vårdadministratör
    Hälso- och sjukvårdsadministratör
    Vårdadministration
    och upplägg kan skilja sig något mellan orter och mellan utbildningar med olika namn.
    Se alla de som jag hittade på http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=&Municipality.county=&Education.text=läkarsekreterare&Education.rate=&Education.studyform=&Education.range=&Education.range%5B%5D=2016-01-01%3A2016-05-30&Education.range%5B%5D=2016-06-01%3A2016-12-31&Education.range%5B%5D=2017-01-01%3A2017-05-30&Education.length=&Education.available_slots=0