Hanna

    För tillfället läser jag den naturvetenskaplig linjen men jag tar snart studenten och vet inte vad jag vill studera. Jag har lättare för och tycker det är mer intressant med ämnen som t.ex. samhällskunskap. Har dock gillat matte i början av gymnasiet men börjar tröttna nu, fysik är jag inte så jätteintresserad av. Samtidigt vill jag gärna ha en bred utbildning och har funderat på ingenjörsutbildningar då jag vet att de definitivt erbjuder ett jobb i framtiden. Å andra sidan är jag osäker om jag orkar med en utbildning som bygger på så mycket matte-studier. Psykologi tycker jag är väldigt intressant, därav även intresset för samhällskunskap, och därför funderar jag på att söka psykologprogram trots att antagningen är väldigt hög. I framtiden skulle jag gärna vilja jobba med något där jag får påverka, organisera/planera och eventuellt coacha/leda andra personer (t.ex. projektledare är något jag kan tänka mig jobba som, vet dock inte inom vilket ämne). Jag beräknar att mitt betyg kommer hamna mellan 18.5-20.0.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,

    sök till psykologprogrammet i första hand, om du är intresserad av den utbildningen. kommer du inte in - så har du i alla fall försökt. Så tänker jag.

    Du kan söka upp till 20 alternativ på högskolenivå. Sedan kan du lämna återbud till den utb.plats du får. Det är alltid frivilligt att läsa.

    Kika gärna även på yrkeshögskoleutbildningar - https://www.yhguiden.se/

    Du söker till högskola och yrkeshögskola helt separat och oberoende av varandra.

    Sedan är det inte helt fel >>att jobba ett år - för att skaffa sig arbetslivserfarenhet - och få lite "distans" till "saker och ting" - för att fortsätta studera efter det.