Hanna

    Hej! Förra året påbörjade jag en utbildning till biomedicinska analytiker, men som jag avslutade ca 3 månader in på grund av för högt studietempo och för hög svårighetsgrad. Jag har insett att jag inte lär mig jättesnabbt, men vill ändå söka en utbildning snart. Vad skulle jag kunna läsa som inte är supersvåra? Jag är normalbegåvad och duktig i skolan på grymnasiet, däremot upptäckte jag påuniversitetet att jag hade svårt att ta in all text,oftast röde det sig om flera hundra sidor om dagen. Jag blev lätt störd och stressad över detta och kunde inte fokusera. Jag har inget större intresse för någonting direkt, förutom musik, men det är uteslutet att studera. I dagsläget har jag ett bra kontorsjobb inom IT som jag trivs med, jag har därmed funderat över attläsa något inom ramen av det jag jobbar med, mer som ett komplement. Jag har funderat på att plugga logistik på Linnéuniversitetet. Hur hög är svårighetsgraden på en sådan utbildning? Jag känner verkligen att jag snart måste få tummen ur och påbörja en utbildning, men mina värsta fasor är att jag inte ska klara av utbildningen, därför frågar jag nu om hjälp. Mvh Linnéa

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Linnea,
    vad sägs om att kika på Yrkeshögskoleutbildningar? Det är eftergymnasiala men lite mer Praktiska utbildningar.
    Högskoleutbildningar är alla mycket teoretiska. Om du inte vill behöva läsa mycket text men ändå vill studera - kan yrkeshögskola vara rätt studieform för dig.
    Väldigt många yrkeshögskoleutbildningar har ansökningsperioder nu - t o m 4 april, t.ex ... men ansökningsperioder är olika för olika yh; dumt att missa ansökningsperiod om det är endast några få dagar till ... men många yh kan man söka till mitten på maj.
    Kika gärna på www.yhguiden.se

    Vänliga hälsningar och Glad Påsk!
    SYV