Andrea
    Jag har länge funderat över på vad jag vill göra i framtiden och det känns nästintill omöjligt att bestämma mig för något. Ena dagen vill jag bli högskoleingenjör, andra dagen frisör och den tredje egenföretagare. Det jag vet är åtminstone att jag vill plugga direkt efter gymnasiet (tar studenten i sommar, 2018) och gärna på en social, kompetent och stor skola som t.ex. Lunds Universitet.

    Som person är jag organiserad likväl spontan och jag gillar att lära mig nya saker. Jag tycker om att jobba både självständigt och tillsammans med andra men trivs bäst med att styra och ställa över andra än att själv bli tillsagd.

    Vidare skulle jag gärna vilja arbeta med något som gör världen till en bättre plats, kanske genom ett läraryrke eller driva projekt som sprider kunskap om viktiga ämnen osv. Framför allt vill jag har en bred utbildning som underlättar för mig att byta jobb i framtiden (för om jag känner mig själv rätt kommer jag aldrig kunna bestämma mig för ett).

    Vad skulle kunna vara ett passande program för mig att läsa?

    P.S. jag går estetiskt program och har därmed bara läst naturkunskap 1b samt matematik 3b.

    Tack på förhand!!!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Andrea,

    egenföretagare kan man bli i diverse olika branscher - t.ex som frisör, eller som konsult som har ingenjör-utbildning i bagaget.

    Du skriver om att du gillar att lära dig nya saker och om om att jobba både självständigt och tillsammans med andra men trivs bäst med att styra och ställa över andra - då kanske du kan bli chef/arbetsledare; det kan man bli i diverse olika branscher.

    Med lärarexamen kan man bli Rektor/skolledare. Det är ett möjligt alternativ.

    För övrigt så finns det tusentals olika yrken och utbildnignar. Och jag kan inte säga att du ska bli "det där" utan du måste kunna få bestämma själv - kika gärna på www.framtids.se - ca 2 tusen yrkespresentationer.

    Bästa hälsningar

    ANNA