Fatima

    Hej! Det är så här att jag går i 3:e ring på gymnasiet.Det har gått väldigt bra för mig förutom enstaka ämnen där jag hamnade på C/B ,samt 3 ämnen där jag fick D som slutbetyg.Jag har bara bott i Sverige i 4 år.Mitt mål har alltid varit att plugg till tandläkarprogrammet.Men mina betyg räcker ju inte,det där fick mig och göra HP i 3 gånger,där mitt högsta resultat var 0.9.Nu har jag typ panik särskild för att det är en termin kvar ,och har inte bestämt mig hur jag ska nå min dröm.Ska jag höja mitt snitt som jag tror att det kommer vara 20.00-20.20 (med 2.5 meritpoäng),eller ska jag satsa på högskoleprovet istället?Nu under hösten så pluggade jag till skolan och till HP,det blev en höjning på 0.2 i HP,men däremot påverkades några kurser i skolan då jag inte kombinera mina studier.Är det möjligt att jag kan höja upp mina betyg med hjälp utav prövningar,under sommaren och hösten(vilket innebär att jag måste komplettera 8/9 kurser)?eller ska jag plugga på hp istället?Nackdelen med hp är att det känns mindre säkrare än komplettering, å andra sidan så riskerar jag att inte hinna göra alla prövningar som krävs eller att jag inte få de önskade betygen.Vill dock inte stanna i mer än 6 månader efter gymnasiet för jag har redan förlorat 3 år, jämfört med det jag borde vara i hemlandet.Hoppas att ni kan hjälpa mig med mina frågor

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Fatima,

    du kan göra högskoleprovet, det finns inga nackdelar i att göra HP.
    Samtidigt kan du också satsa på utbyteskomplettering. Allt på en gång! Allt du hinner, orkar och förmår.

    Om du gör ditt bästa i varje kurs du läser, kan du inte göra mer.

    Kika även på andra "tand-utbildningar" som t.ex tandhygienistprogrammet eller yrkeshögskoleutbildning till tandsköterska.

    Ang. prövningar - det blir allt svårare hitta var man kan göra prövningar. Detta pga lärarbrist + att många vill göra prövningar och prövningsavgift inte har höjts på väldigt många år, är 500 kr per prövning, vilket är både bra och dåligt /bra för att nästan alla har råd, men dåligt för att Nästan Alla har råd - även de som egentligen inte har någon nytta av att göra prönivng, inte har pluggat till prövningen och bara chansar... /  - hur som helst är det svårt och blir allt svårare att hitta var man kan anmäla sig till en prövning.
    Gör högskoleprovet. HP-avgivt är mindre än prövningsavgift för en prövning. Du förlorar inget på att göra högskoleprovet /om du har råd att betala 450 kr. i HP-avgift och "offra" en dag på att göra högskoleprovet/. Sök även till alla orter - tandläkarprogrammet på alla orter där programmet ges. Om du inte kommer in, boka tid hos SYV på komvux i din kommun + anmäl dig till nästa högskoleprovets tillfälle och sök även var du kan göra prövningar.

    • : Hej igen!I vissa kurser som jag inte fått bra på så har jag inte gjort mitt bästa, pga olika anledningar, och därför tänker jag ändå att jag ge den en till chans för att höja dessa ämnen.
    • Daniel : Visst! Om du hittar var du kan göra prövning och har råd att betala 500 kr. per prövning, gör prövningar! gör också högskoleprovet! kika också på andra yrken, bl a andra "tandyrken". Lycka till! :)
    • : Aa,eftersom jag bor i Göteborg,så har jag en chans att göra prövningar på de kurser jag vill höja,i ungefär 3 månader.Men ska även göra högskoleprovet,för det finns ingen nackdel med det som du sa :)
    • Anna : Lycka till!
    Läs alla kommentarer