Alice
    Hej! Jag ska skriva mitt gymnasiearbete detta året och har funderat länge på vad jag ska skriva om men har ingen aning. Jag går ekonomilinjen med inriktning juridik och vårt GA ska passa in under området "rätten och samhället" och jag skulle vara tacksam om jag skulle kunna få lite olika förslag så jag kan känna mig lite lugnare.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alice,

    Tema för gymn.arbete måste bli godkänt av din handledare för GA på din skola. Givetvis kan du komma med Förslag på temat. Det är bra att välja temat för GA utifrån dina intressen. Du valde gå inriktning Juridik och jag antar att du är intresserad av juridiska frågor.
    Studie- och yrkesvägledare är inte expert på varken sig juridik eller på gymnasiearbetets teman... :) och de förslag jag eller någon annan SYV kan komma med kanske inte blir godkända av din handledare för GA, men eftersom du frågar, får du några förslag - se själv om det är några av dem som du gillar och samråd sedan med handledare för GA på din skola!
    Mina förslag till dig:
    - Elevens rättigheter i Sverige (vilka är de rättigheterna? när togs de besluten och av vem? några ändringar i elevernas rättigheterna som kanske är "på gång", t.ex få fram om det finns några förslag på förändringar);
    - Juridiska yrken (i Sverige och i den övriga världen): vilka yrken inklusive de "juridiska" som finns i Sverige kan du bl.a lätt hitta på www.framtid.se (en sajt som beskriver över 2.000 olika yrken); är det några skillnader mellan "juridiska yrken" i Sverige och i andra länder? vilka är de skillnaderna? hur ser vägen ut för att t.ex bli domare i Sverige och i några andra länder? - du kan begränsa dig till endast Sverige; eller jämföra inom Norden eller inom EU - eller välja ngt. specifikt land (exempel: om du som Moderna språk läser - säg - franska, kanske du vill jämföra Sverige och Frankrike: ländernas juridiska system, yrken och vilka utbildningar som krävs i respektive land för att jobba inom juridiken);
    - dödsstraff (i vilka länder finns det fortfarande? vilka argument använder de anhängare för dödsstraff? vad är din ståndpunkt i den frågan? Argumentera både utifrån de juridiska och de moraliska aspekterna).

    Hoppas ngt i mitt svar blir till hjälp!
    ANNA