Camilla
    Jag läser just nu en kandidatexamen i keramikkonst, vilket betyder att jag nästa år då jag tagit min examen studerat i fem år. Tre år på universitet och två år på förberedande skolor.
    Jag har nu ångest över verkligheten. Jag kommer att behöva ett extrajobb på sidan av mitt konstnärliga arbete, vilket gör att jag nu är rätt säker på att jag vill ta en till kandidatexamen istället för en master i keramikkonst som jag hade planerat.
    Jag har inte CSN för en hel till kandidat, men det löser sig.
    Jag vet dock inte riktigt vad jag vill bli och behöver hjälp att reda ut det.

    Jag arbetar extra som personlig assistent, trivs med arbetet, men vill inte studera till att bli något inom vården då jag efter två år inom yrket fortfarande känner mig rätt dålig på det. Passar mig att göra något betydelsefullt för andra, men inte att vårda människor.
    Jag har också en egen häst och har arbetat som kusk tidigare, men vill heller inte satsa på något som har med djur att göra.

    Något jag brinner för är dock mitt arbete inom studentkåren. Har under mina två år på universitetet varit engagerad i kåren och arbetat som vice ordförande, nu har jag blivit vald till ordförande. Jag har suttit i bland annat utbildningsrådet och fakulitetsstyrelsen och älskar den typen av arbete.
    Jag har under dessa år varit med och genomfört en hel del förändringar på institutionen och fått vara med och påverkat mycket. Jag har även suttit med och granskat kurs- och utbildningsplaner, vilket är något jag tyckt varit riktigt roligt.
    Jag tycker om att sitta i möten och diskutera beslut.

    Jag skulle vilja ha ett jobb där jag får använda göra liknande saker, skapa förändringar i organisationer och liknande.
    Men jag vet inte alls vad det skulle vara..

    Skulle även vara intressant att få använda mig av de kunskaper jag har inom konst och kultur.

    Jag funderar lite på att läsa en kandidat i offentlig förvaltning på Göteborgs Universitet, men är osäker på vart det skulle kunna leda.

    Behöver tips på yrken och utbildningar som skulle kunna passa mig. Behöver alltså läsa en kandidatutbildning som leder till att jag faktiskt kan få ett jobb efter den.

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Camilla!

    Eftersom du har flera åtminstone tre intresseområden som dessutom skiljer sig ganska mycket åt är det svårt att ge några exakta förslag. Ett tips jag kan ge är att något av dina intressen kan va ditt yrke och resterande intressen kan du göra på sidan av t.ex arbete med djur.

    Offentlig förvalning kan absolut vara en god idé speciellt då du tidigare har erfarnhet från liknande organisationsarbete.
    framtid.se finns många yrken presenterade, ett tips är att kika på sidan kanske kan det ge dig några nya idéer?
    Om du är intresserad av politik kanske det kan vara något du kan studera inom eller börja engagera dig i privat?
    Många kurser erbjuds på högskola inom stadsvetenskap, läs även om offentlig politik och förvaltning, kanske kurser inom organisation eller projektledning kan vara intressant för dig?
    På antagning.se kan du även läsa om kurser som "ledarskap och verksamhetsutveckling inom vård och omsorg".

    Jag vill även tipsa om yrkeshögskolan, inom yrkeshögskolan kan du visserligen inte få någon kandidat. Men samtliga utbildningar inom yrkeshögskolan startar just för att det finns ett behov av kompetensen på arbetsmarknaden. Många utbildningar har även LIA (praktik) det gör att du snabbt skulle komma i kontakt med arbetslivet. Yrkesutbildningar finns om många olika områden.

    Hoppas mina tips var till hjälp, lycka till!
    Hälsningar
    Melina, SYV