Vanessa

    Jag studerar just nu första terminen på Socionomprogrammet men har egentligen hela tiden känt mig tveksam över ifall jag har valt rätt utbildning. Jag har funderingar på att söka in till juristprogrammet. När jag sökte in till högskolan så stod det mellan jurist och socionom. Jag var väldigt osäker till och med när jag sökte så risken att det skulle bli fel utbildning var väl 50%. Jag har full meritpoäng så att komma in är inte ett problem och vill därför få svar på de frågor jag ställer. Jag vet att frågan är lång men besvara gärna så utförligt som möjligt.

    Tankar kring socionom:
    * Stämmer de extremt låga lönerna man kan läsa om? Har läst på många ställen att de flesta socionomer ligger runt 20-25 k före skatt vilket är lägre än arbeten som butiksbiträde.
    * Vad kan man jobba som efter utbildning förutom socialsekreterare, behandlingsassistent eller kurator? Jag har inget intresse av något av dessa yrken, och vill inte jobba på socialtjänsten. Jag vill kunna nå höga positioner också, inte vara lägst inom varje område. Jag är inte intresserad av äldrevård så enhetschef känns inte alls intressant. Innan utbildningen tyckte jag att programmet kändes brett men nu känns det väldigt smalt.
    * Kan man vara selektiv i sin empati? Jag har exempelvis stor empati för flyktingar men känner låg empati för missbrukare. Är det lämpligt att inte ha empati för alla grupper av människor- som socionom?

    Tankar kring jurist:
    * Stämmer de väldigt höga lönerna runt 55-60 k i snitt?
    * Hur ser konkurrensen ut på arbetsmarknaden, är det svårt/lätt att få jobb?
    * Har hört att betygen spelar stor roll för vilja tjänster man kan få sedan. Är det så att högsta betyg krävs på alla kurser för att få bästa jobben sedan?
    * Är det mycket individuella arbeten eller grupparbeten på utbildningen? Jag tycker inte om grupparbeten vilket är negativt för på socionom är det enbart grupparbeten, endast tentorna är individuella.

    Andra frågor:
    * Vilket yrke passar bäst för en introvert person?
    * Vilket yrke passar bäst för en person som är driven, ambitiös och siktar väldigt högt. Jag vill som sagt nå höga positioner och kunna göra karriär.
    * Vilka karaktärsdrag är viktiga att ha om man jobbar som socionom respektive jurist?
    * Hur stor vikt borde man lägga vid att skillnaden på lön, status och prestige är ganska enorm? Det känns som att folk i allmänhet ser upp mer till jurister som intelligenta och framgångsrika medan socionomer anses vara ingenting speciellt. För mig är lönen, statusen och prestigen ganska viktig. Framförallt lönen spelar stor roll för mig.

    Vänliga hälsningar
    /Vanessa

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Vanessa,

    ett alternativ som socionomer har är att läsa vidare mot att bli en Psykoterapeut>>;

    jurister kan göra karriär mot yrken som Åklagare>>, Advokat>> och Domare>>;

    på tal om att "folk ser ner på socionomer" och "respekterar jurister" - så kanske det till viss del stämmer; och kan t.ex bero på att jurister går en Längre utbildning /juristprogrammet är 4,5 år och socionomprogrammet är kortare/; det krävs högre betyg för att kunna komma in på juristprogrammet. Till socionomprogrammet kan man komma med betydligt lägre betyg. Många socionomer börjar med att jobba på soc.tjänsten med att i princip i huvudsak "betala ut" socialbidrag /för att det hinns inte med så mycket mer... tyvärr/.
    På tal om löner - så är det individuell lönesättning och du funderar på långa utbildningar - och lönenivåer om fem år vet vi inte så mycket om idag....
    Sedan är det också så att både socionom och jurist kan "hamna" på exakt samma arbetsplats och göra samma jobb med samma lön. Exempelvis som utredare på en Myndighet som Försäkringskassan, var god se https://www.framtid.se/yrke/utredare-forsakringskassan

    Högre betyg från högskoleutbildningar ger ibland, men inte alltid fördelar när man söker jobb; detta för att det är endast några få kurser på högskola som kan betygsättas med högre än G, godkänt; och att arbetsgivare ser även till andra egenskaper och kunskaper än endast betygen. Ex. kan språkkunskaper spela stor roll. Idag kan man snabbare få jobb om man kan arabiska t.ex. Och det skulle spela större roll än att man har VG, välgodkänt, på några högskolekurser (i ställer för G, gokänt).

    Det går inte att ge några garantier. Det finns alla möjliga exempel på hur det går för folk i arbetslivet. Det är många olika faktorer som påverkar. Ibland gäller det att ha "ren och skär tur".

    Många ggr spelar det i arbetslivet större roll att kunna komma överens; vara smidig och flexibel än att ha djupa faktiska kunskaper och "ha rätt i sak".
    Ang. få jobb och få hög lön - det viktigaste är att få sitt första jobb. Sedan kan man "växa och avancera", men hur får man sitt första jobb? Det finns inga garantier. Ibland har man tur och ibland - tyvärr, otur. Man kan vara hur duktig som helst och ändå gå arbetslös i flera år eller tvingas ta arbete som inte i någon grad motsvarar ens utbilnding och önskemål.

    Det går att hitta alla möjliga exempel på vad som har hänt i några "enskilda fall". Medellöner säger inte mycket heller... för att du kan ju få både lägre och högre lön.

    Jag vet inte om mitt svar berättar ngt. som du inte själv redan visste sedan innan eller om det blir till så stor hjälp, men jag svarar så som jag tror verkligheten ser ut.

    Det går inte att få någon garanti. Man måste mer eller mindre chansa, hålla tummarna och hoppas på det bästa! Och göra sitt bästa i varje kurs man läser (så får man så högt betyg som man kan få). Det finns ju ingen anledning att "hålla tillbaka" och få lägre betyg än det som du kan få. Men, å andra sidan, är det också viktigt att inte "ta i för mycket" och riskera bli utbränd och "gå in i väggen". Lagom är bäst! :)

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA

    • : Skulle vilja tillägga att på juristprogrammet är betygen inte U/G/VG utan U/B/BA/AB och de spelar STOR roll för arbetsgivare eller om man vill göra notarietjänstgöring.
    • Anna : Betygsskala kan bestämmas på universitetet lokalt... det kan förekomma Olika betygsskalor på olika universitet. Det är UHR, universitets- och högskolerådet som uppger att universiteten själva får bestämma vilken betygsskala de använder på sitt universitet, lokalt. Så det du skriver stämmer på ditt universitet; på andra universitet kan andra betygsskalor användas. Att betygen kan spela roll och även Stor roll, är sant. Dock kan de i andra fall inte spela så stor roll, ex. känner jag ett par fall då personer med juristexamen fick jobb som utredare på Försäkringskassan; och fick samma arbetsuppgifter och samma lön /ingångslön/ som en annan person som över huvudet taget ej har någon högskoleutbildning, men som kom med lång erfarenhet av att arbeta som rådgivare/säljare inom försäkringsbranschen. Vid den anställningen spelade "andra saker" roll, ex. att man var beredd att jobba under sommaren och ta semester i oktober; detta pga någon måste ju fatta beslut om sjukpenning under sommaren också, men de flesta vill ha semester då. Söker man med juristexamen jobb som arbetsförmedlare, så tror jag inte AF vägrar anställa om man "endast har godkända betyg", utan det är återigen "andra saker", ex. att man har körkort, kan ngt. "ovanligt språk" eller som person är väldigt stresstålig och pedagogisk som spelar större roll än högre betyg från juristutbildningen. Men jag vill tacka dig för din kommentar. Det är viktigt med olika synpunkter. Då verkligheten är komplicerad med många olika förekommande "varianter", så båda Ja och Nej som svar på samma fråga kan ibland vara de rätta svaren. :)