Freja
    Jag fick tips om ett yrke nyligen som jag blev väldigt intresserad av. Min syster arbetar på ett grossistföretag där de fått hjälp med hur de ska kunna miljöcertifiera arbetsplatsen. Eftersom de jobbar med mycket ekologiska produkter och dylikt berättade hon även att hon stöter på de som arbetar med att certifiera livsmedel, skönhetsprodukter osv. Jag blev mycket nyfiken och undrar om det finns specifik utbildning för detta, eller vad som krävs i grunden för att kunna arbeta med detta. Helst hade jag velat arbeta med att miljöcertifiera företag, kolla över tex elavtal, återvinning osv, så att det går att resa i arbetet (i sverige eller utomlands) samt arbeta lite mer projektbaserat. Men jag skulle ävenkunna vara intresserad av att arbeta med produkter. Jag vet så lite om detta så eftersöker allt i informationsväg kring den här typen av yrke och utbildningar som kan leda dit!

    3 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Freja,
    vi har ingen egen expert på just det område och ska därför försöka få svar från några sakkunniga.
    Dock är jag säker på att man i grunden måste ha en akademisk utbildning (alltså minst 3-årig utbildning från högskola/universitet) inom miljöområdet, t.ex. miljöanalytiker, ekolog eller annan "likvärdig utbildning", kanske kandidat i biologi eller kemi.

    Vidare måste man nog ha ett brinnande intresse för miljöfrågor och mycket god datorvana och kunskaper i Officepaketet samt vara också villig att skaffa sig och sedan upprätthålla kunskaper i "ärendehantering" (avancerad Administration) i ärendehanteringssystem, exempelvis Vision, MiljöReda eller Ecos. Det brukar även vara meriterande om man har erfarenhet av att arbeta med GIS (geografiska informations-system) och kartor. B-körkort brukar vara ett krav för att kunna få jobba med den typen av frågor, som du är intresserad av (detta för att man kan behöva åka "ut på landet" dit det är svårt att komma med kommunala kommunikationsmedel).
    Man får också tänka på att mycket "skrivande" ingår i jobbet (man både läser och skriver Rapporter - med rätt mycket text och enligt strikta regler på hur de ska se ut).

    De jobben - där man miljöcertifierar företag - är, så vitt jag vet, mycket eftertraktade (det är alltså mycket svårt att få anställning - många söker med höga meriter). Det jag har fått "höra" från sakkunniga, förut, är att ofta går man "spets-kurser" som påbyggnad på sitt Masterprogram (alltså efter fem-årig högskoleutbildning) om man har turen att komma på en sådan kurs. Det är alltså hård konkurrens både om utbildningsplatserna och sedan om jobbet.
    Detta skriver jag inte för att avråda dig, utan för att vara ärlig och ge dig en rättvis bild om hur arbetsmarknaden ser ut. Det är en lång och många gånger "krokig" väg att kunna arbeta med miljöcertifiering; mycket stora kunskaper på miljöområde krävs och sedan även "spets-kompetens" inom ett smalt område och sedan ska man också ha tur att få anställning eller uppdrag inom sitt spets-område. Det finns inga garantier att även med mycket hög utbilnding få jobba med den typen av frågor.
    ***
    Om du idag inte har någon högskoleutbildning inom Biologi-kemi-miljö kan du börja med att söka till kandidatprogram inom det område.
    ***
    Du kan också kika på Arbetsmiljö-inspektörs/ingenjörs område, där utsikter på arbetsmarknaden är ljusare - dvs lättare att få jobb. Ex. finns det en yrkeshögskoleutbildning till Arbetsmiljöingenjör (distans, från Göteborg).

    Behörighet till en yrkeshögskoleutbildning Arbetsmiljöingenjör (distans, från GBG) är "gymnasiekompetens" + godkända betyg i Gymnasiala Kurser

    • Matematik 2, (en gammal kurs Matematik B)
    • Naturkunskap 2, (en gammal kurs Naturkunskap B)

    Och

    Yrkeserfarenhet

    Omfattning och längd:
    1 år heltid
    Typ av yrkeserfarenhet:
    Generell arbetslivserfarenhet så att man har fått lite erfarenhet av livet/yrkeslivet. Gärna med koppling till arbetsmiljöområdet.
    *******************************
    Yh Arbetsmiljöingenjör har 30 utbildningsplatser (och vid förra antagningsomgång hade ca 150 sökande, alltså ca fem per plats).
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, fick nu svar från en sakkunnig; var god läs nedan:

    Hej.
    Det finns några olika ”miljöcertifieringar” att jobba med, och de jobben är nog lite olika.
    Ex finns ju KRAV (för ekologiskt odlad mat, och ekologiskt uppfödda djur).
    Sedan finns ju ex Svanenmärkningen, som är ganska inriktad på konsumentprodukter, diskmedel, toapapper etc.
    Ytterligare en grupp - miljöcertifiering av en organisations ledningssystem, sätt/struktur/ramverk för att jobba med miljöfrågor. Det certifikat som man inom det område jobbar som revisor för, är ISO 9001. Ägaren är där ISO (lätt att googla, deras svenska representant är SIS, swedish standards institute).

    I jobbet som revisor bör man ha ngn sorts högskoleutbildning, exakt vilken högskoleutbildning man har, spelar nog mindre roll, men utbildningen kan nog iallafall i början spela roll för vilka organisationer man får jobba som revisor hos.
    Revisorer med kemistbakgrund sätts gärna som revisorer på den typen av företag. Har revisorn bakgrund i mer humaniora, bild, HR etc blir det kanske mer bildbyråer, PR organisationer som blir kunder.

    Utöver ngn typ av högskoleutbildning skaffar man sig dessutom en kort (men dyr!) utbildning till revisionsledare. Den är på en vecka, plus praktik på några veckor. Exempel på en passande utbildning - Caneas utbildning. Formellt är det endast denna veckas utbildning som krävs av ISO, ägaren till standarden. Men nu kommer något lika viktigt: för att kunna jobba som revisor på ISO- standarderna krävs yrkeserfarenhet, en god kännedom om organisationer, människor, företagande! Därför är det absolut vanligast att man blir revisor efter att först haft ett ”vanligt” jobb, och fått erfarenhet. Efter detta kan man prova sig på att ”bedöma” andras verksamhet, som revisor. Utan denna erfarenhet skulle jobbet bli för svårt, för tungt.
    För ex KRAV, Svanen FSC mfl vet jag att ofta är högskoleutbildning som är det viktigaste, biologi-kemiinriktning.

    • : Vid Göteborgs universitet finns miljövetarprogram. Det finns även på flera andra högskolor och universitet. Det finns även fristående kurser att läsa tex. ISO 14001, miljöledningssystem, miljömanagement osv. En god grundläggande förståelse för miljöfrågor är viktig. Det finns även en uppsjö av privata företag som håller kortare kurser riktade på yrkesverksamma. Exempel är Canea, som har en 5 dagarsutbildning (internat) i kvalitets- och miljöledningssystem enligt ISO 14001 och ISO 9001. Dessa två standarder är kärnan i revisionen och det som företagen ska uppfylla. Finns att köpa på SIS förlag. Även SIS (svenskaSwedish standars insitute) håller kurser i standarden. Effort Consulting är ett annat företag som säljer denna typ av kortare kurser. Mitt bästa tips är nog att söka igenom universitet och högskolors kursutbud för det finns säkert massor av kurser. Sen är det en fördel om man har hunnit arbeta några år innan man blir revisor för att ha en viss branschkännedom.
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej igen,
    ännu ett svar vi fik från en sakkunnig:

    .. kurser i miljörevision och miljörätt - är en mycket bra bas för att jobba med miljörevision. Sedan är det bra att gå någon kurs där man får inblick i vilka tekniska möjligheter det finns idag för att minska miljöavtrycket. Det händer ju väldigt mycket på området hela tiden, så det är ett bra sätt att få förståelse för vad företag kan förväntas göra för att minska sin miljöpåverkan. Det är också mycket bra att ha kemi (både organisk kemi och fysikalisk kemi) i grunden, och helst även kurser i miljökemi.

    Med vänliga hälsningar/ Best regards