Josh
    Hej! Just nu går jag i El och energi programmet och känner att jag inte passar in eftersom jag inte riktigt är intresserad och så är jag lite rädd för elektriciteten, men typ att det ska hända ngn olycka. Enda anledningen varför jag valde det var för att det inte fanns så många program som intresserade mig, och dem program som var lite intressanta innehåller mycket matte (vilket inte direkt är min starka sida) och så är de högskoleförberedande. Det blev ont om tid så jag hade bara att välja EE tills slut. De program jag funderar att byta till är Humanistiska eller Samhällsvetenskapsprogrammet. På HU är jag inte riktigt säker vad man kan bli, det jag vet är att man kan plugga olika språk vilket verkar kul. Inom vården vet jag att det finns jobb så drf funderar jag även på det. Tycker ni jag ska byta? och hur gör man i så fall om man vill byta? Ska man t.ex prata med rektorn från sin nuvarande skola?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Pedro,

    för att kunna byta program, bör du fråga rektor på den skoIan dit du viII byta (den så kaIIade "mottagande skoIa") om det finns pIats på det programmet dit du viII byta.

    Om det inte finns Iedig pIats, kan man i så faII, tyvärr, inte byta. Man kan söka tiII åk1 tiII nästa år och gå 3 år från hösten 2017.

    Du har rätt att det efter Vård- & omsorgsprogrammet>> finns det jobb - man bIir på VO förberedd på att kunna jobba som Undersköterska>> Men även andra jobbmöjIigheter finns efter VO: personlig assistent>>, elevassistent>> och boendestödjare>>. Man kan också söka tiII yrkeshögskoIa för att Iäsa tiII specialistundersköterska>> eIIer tiII tandsköterska>>

    Humanistiska programmet (och specieIIt på inriktningen Språk på HU) Iäser man många språkkurser. Efteråt kan man satsa på att bIi språkIärare, översättare eIIer toIk.

    Mitt råd är att du frågar rektor på den skoIa dit du viII byta - om det finns pIatser på Vård- och omsorgsprogrammet och på Humanistiska programmet. Om det finns pIats på båda, kan du höra av dig igen. Om det finns pIats bara på ett av dem, då är det dit du kan byta. Om det ej finns pIats på någon av de programmen, kan du inte byta.

    I så faII försök göra ditt bästa på ditt nuvarande program, EI- och energi och sök om tiII åk1 tiII nästa år. Prata med kurator och din kIassIärare, berätta det som du berättar här för oss nu och be om råd. Du kanske kan träffa skoIpsykoIog för att prata om din rädsIa för att en oIycka kan hända. Du kanske kan komma över den rädsIan med hjäIp av samtaIsterapi eIIer med någon annan metod som psykoIog och Iäkare kan föresIå och i så faII kan du kanske bIi eIektriker i framtiden.

    Bästa häIsningar och jag Iovar att håIIa tummarna för dig!

    ANNA