Agnes
    HEJ!
    Jag ska välja om mindre än en vecka och jag har lite panik. Jag vet inte vad jag ska ta.

    Mina 4 huvudalternativ har varit: teater-linjen, natur-natur, teknik-design och produktutveckling, och matte-spets-natur. Jag har övervägt alla alternativen, och jag vet ärligt talat inte.

    JAg vet inte vad jag vill göra i framtiden. Det jag vet är att jag inte vill jobba som läkare eller på sjukhus eller på typ resturang. Jag skulle kunna tänka mig typ; politiker, med design, arkitekt, försäljning, lärare, med lagar, och typ att hjäpla människor men gärna något kreativt. Att jobba i en kommun med att hjälpa människor genom kultur/konstnärliga grejer skulle jag tycka kul. SKulle även kunna tänka mig journalist. mina intresessn ändras från dag till dag, jag är väldigt svajig.

    jag har väldigt lätt för mig i skolan, jag har nästan A i varje ämne så jag kommer in överallt. Jag gillar ämnen som matte (favoritämnet), kemi, samhällskunskap, svenska, fysik (lite) och bild. Jag gillar de flesta ämnen som har matte i sig. biologi tycker jag är intressant ibland. Jag gillar NOämnena men jobbar som bäst när jag får skapa och vara kreativ. en blandning av matte och skapandde skulle vara kul.

    Därför, skapande och matte, har jag nu funderat på teknik-design. Programmet verkar väldigt bra, jag får no, matte men också skapa. Skolan jag har kollat in med teknik-design verkar bra. DEn är dock ganska ful och de andra programmen verkar dra till sig stökiga människor. Men annars känns den bra. Tills jag nu kollade in behörighets-grejen på utbildningsinfo.

    På natur-natur får man typ alla behörigheter. JAg tänkte mycket i början på natur. Sen har jag känt att det kanske blir för mycket teoretiska ämnen. inget kreativt. jag är en tävlingsmänniska och har tänkt typ jag ska ta det svåraste och bästa programmet ur behörighetssynpunkt, inte ur mina intressen. JAg vet att jag skulle fixa natur men samtidigt... JAg tror jag tänker mest på natur ur mina duktig-flicka-ögon. MEn samtifigt jag vet inte vad jag vill bli, är det smart att kanske ta det bredaste. Jag kanske bara ska gå så brett som möjligt och inte gå på vad jag tycker är kul.

    teater känns inte så aktuellt längre, matte-spets tror jag inte heller. just nu känner jag typ inte att jag inte bryr mig längre, jag vet inte vad jag ska ta.

    är teknik-design brett nog för att ha många möjligheter efter? kommer jag inte kunna göra något efteråt eftersom jag tagit ett program (tek) som inte har lika stor behörighet som natur? ge mig tips, vad låter det som jag helst vill gå? hjälp mig att tänka klart
    • Mikael : Du får hemskt gärna höra av dig igen, om du har fler frågor! Vi ska göra vårt bästa för att hjälpa dig! ;)

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Agnes!

    Gör så här:

    1. gör test på GymnasieGuiden och se vad "dator tycker" du ska välja för program :)

    2. läs om Olika ingångar till ditt gymnasieval - en samling med våra bästa tips om hur man kan tänka kring sitt gymnasieval

    och tänk på att du kan ändra dig fram till sista dagen i Omvalsperioden och det är ganska sent på våren (olika i olika län): se datumen "Håll koll på de viktigaste datumen" på www.gymnasieguiden.se

    och om du loggar in på Min Gymnasieguide får du ännu mycket mer hjälp på sidan där.

    Jag hoppas våra tips blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Om jag ska vara ärlig tyckte jag inte att det här var något vidare bra svar. Jag ville ha mer personlig guidning inte lotsas vidare till något test. Jag har gjort de där testen och tycker jag inte får ut så mycket av dem. Jag skulle önska ett svar som typ utvärderar min text, lite om jag var i dina skor. Mvh Agnes
    • Liselotte : Tack Agnes för feed-back. Vi försöker alltid ge så bra svar som vi kan och hinner (med begränsade resurser och väldigt mycket att göra - blir det ibland kortare svar än vad man önskar kunna ge). Men det är ju bra att det finns möjlighet att återkomma som t.ex. när du gör det nu i din kommentar. Jag ska nu göra ett nytt försök att besvara din fråga! :)
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Agnes!

    Jag råder dig att läsa på http://www.fragasyv.se/info/olika-ingangar-gymnasieval och kanske det blir till någon hjälp för dig.

    Och nu ska jag försöka ge dig ett nytt svar på din fråga:

    Mina 4 huvudalternativ har varit: teater-linjen, natur-natur, teknik-design och produktutveckling, och matte-spets-natur. Jag har övervägt alla alternativen, och jag vet ärligt talat inte. - Det är bra att du har "kokat ner" alla de otaliga alternativen till "bara 4 alternativ", det är ett stort steg på vägen till ditt gymnasieval!

    Jag vet inte vad jag vill göra i framtiden. Det jag vet är att jag inte vill jobba som läkare eller på sjukhus eller på typ resturang. Jag skulle kunna tänka mig typ; politiker, med design, arkitekt, försäljning, lärare, med lagar, och typ att hjäpla människor men gärna något kreativt. Att jobba i en kommun med att hjälpa människor genom kultur/konstnärliga grejer skulle jag tycka kul. Skulle även kunna tänka mig journalist. mina intresessn ändras från dag till dag, jag är väldigt svajig. - Det är bra att du har varierande intressen, men samtidigt gör det mycket svårt för dig att välja till gymnasiet, det förstår jag! Med många och varjerande intressen så "dras du åt olika håll" samtidigt. Du är också fortfarande väldigt ung, och mognar och förändras från dag till dag. Du kan komma på vad du vill göra imorgon eller så gör du det om fem år, det är ingen som vet hur det blir... jag tror du själv också vet det, men just nu måste du välja till gymnaiset och känner att tiden börjar bli "knapp" men det är inte riktigt sant - för att du kan faktiskt ändra dig t o m sista dagen i Omvalsperioden och det är först om några månader och på den tiden kan du mycket väl komma på vad du vill läsa på gymnasiet.

    Jag har väldigt lätt för mig i skolan, jag har nästan A i varje ämne så jag kommer in överallt. Jag gillar ämnen som matte (favoritämnet), kemi, samhällskunskap, svenska, fysik (lite) och bild. Jag gillar de flesta ämnen som har matte i sig. biologi tycker jag är intressant ibland. Jag gillar NOämnena men jobbar som bäst när jag får skapa och vara kreativ. en blandning av matte och skapandde skulle vara kul. - Det är jättebra att du är duktig i alla ämnen. Om matte är ditt favoritämne - då rekommenderar jag Teknik eller Naturvetenskapsprogrammet - då det endast på de programmen som du kommer att läsa det avancerade c-spår i matten. Lättare spår, b eller a - skulle inte vara utmaning "nog" för dig.

    Därför, skapande och matte, har jag nu funderat på teknik-design. Programmet verkar väldigt bra, jag får no, matte men också skapa. Skolan jag har kollat in med teknik-design verkar bra. Den är dock ganska ful och de andra programmen verkar dra till sig stökiga människor. Men annars känns den bra. Tills jag nu kollade in behörighets-grejen på utbildningsinfo. På natur-natur får man typ alla behörigheter. Jag tänkte mycket i början på natur. Sen har jag känt att det kanske blir för mycket teoretiska ämnen. inget kreativt. jag är en tävlingsmänniska och har tänkt typ jag ska ta det svåraste och bästa programmet ur behörighetssynpunkt, inte ur mina intressen. Jag vet att jag skulle fixa natur men samtidigt... Jag tror jag tänker mest på natur ur mina duktig-flicka-ögon. Men samtifigt jag vet inte vad jag vill bli, är det smart att kanske ta det bredaste. Jag kanske bara ska gå så brett som möjligt och inte gå på vad jag tycker är kul. - om du på Teknikprogrammet läser Biologi 1 och 2 samt Fysik 2 & Matte 4 - då får du samma behörighet som Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap ger. Det går också att komplettera på Komvux /eller genom prövningar/ efter gymnasiet och det behöver ej ta längre tid en en termin. Du kan också fråga på skolan om det skulle bli möjligt att läsa Utökat och då kan du få läsa alla de kurserna som "skiljer sig" emellan Teknikprogrammet och NA.

    teater känns inte så aktuellt längre, matte-spets tror jag inte heller. just nu känner jag typ inte att jag inte bryr mig längre, jag vet inte vad jag ska ta. - Det skulle vara bra om man kunde läsa allt på en gång: avancerat spår i matte, teater, olika kreativa kurser, massa NO-ämnen och ett stort urval av olika språk... men en sådan utbildning passar oerhört liten grupp eleven (det skulle inte vara många sökande till den, alltså... ). Här tänker jag på IB programmet och undrar om du själv har tänkt "den tanken", att läsa IB där undervisning är på engelska. Det finns möjlighet att välja SL=standard level eller HL=high level i olika ämnen på IB. Men om vi jämför med de "svenska kurserna" så är även SL i matte = Matte 5 (högre än Natur-natur ger). Och du kan tänka dig att HL är "typ" jättesvår matte (kanske t o m på högskolenivå).

    är teknik-design brett nog för att ha många möjligheter efter? kommer jag inte kunna göra något efteråt eftersom jag tagit ett program (tek) som inte har lika stor behörighet som natur? ge mig tips, vad låter det som jag helst vill gå? hjälp mig att tänka klart - Här tänker jag så här: det finns möjlighet att komplettera på komvux eller på ett naturvetenskapligt basår på högskola efter gymnasiet (så det är aldrig "kört", det tar bara lite längre tid); du kanske kan få läsa utökat program & ta med de kurser som "skiljer sig åt" mellan Teknik & NA och bli lika behörig som efter NA, natur-inriktningen. Men jag råder dig också titta på IB-programmet.  Även om du inte har planer på att läsa utomlands, kan ändå IB vara rätt för dig. Du behöver fler utmaningar än de flesta elever behöver. På IB finns det möjlighet att fördjupa sig i olika ämnen och att läsa på engelska är en stor UTMANING i sig.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig & du är alltid välkommen att återkomma till oss, om du har frågor och funderingar!

    Lycka till!

    Liselotte Syv

    Liselotte
    • : Hej! Jättebra svar, det fick mig att tänka klarare. IB tror jag inte skulle passa mig då jag inte gillar engelska, men jag ska öndå kolla in det