Emma
    Hej, Jag går i nian och är jätte splittrad om vad jag ska välja, Jag har varit inne på ett av Yh pogrammen men folk säger att man bara får dåliga jobb och dåligt betalt m.m men samtidigt vet jag vad jag vill ha för yrke och det finns en YH utbildning för det, Vad ska jag välja?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Emma!
    Om du vet vilket yrke du vill ha, så tycker jag du bör satsa på det. Inom nästan varje yrke finns det olika valmöjligheter, bl a kan man starta ett eget litet företag och bli sin egen arbetsgivare.
    Skulle du efter ett yrkesprogram på gymnasiet bestämma dig för att studera vidare - så finns det både yrkeshögskola www.yhguiden.se och högskola www.studera.nu

    Du kan läsa kurser för Grundläggande behörighet till högskolestudier - på alla yrkesprogram på gymnasiet. Det är din rättighet men du måste säga till på skolan att du vill det. Om du berättar för oss vilket yrkesprogram du vill söka till i första hand, kan vi svara exakt vilka kurser du bör lägga till för att bli efter gymnasiet behörig söka till högskola direkt.

    Du nämner YH utbildning i din fråga. YH är en vanlig förkortning för YrkesHögskola och alla de eftergymnasiala utbildningar hittas lätt på www.yhguiden.se

    Att "folk" säger att man efter yrkesprogram på gymnasiet bara får dåliga jobb och dåligt betalt är inte sant. Det finns, givetvis, olika exempel och det finns säkert några som fick lågavlönade jobb efter ett yrkesprogram men det finns också många som fick bra jobb med hyfsade löner eller startade eget och blev sina egna (och även andras) arbetsgivare.

    Man kan bli mästare inom sitt yrke och delta i Europamästerskap och t o m Världsmästerskap - tävla inom sitt yrke. Tänk på att kunna bli bäst i världen bland alla unga kockar eller byggnadsmålare eller florister och vinna guldmedaljen!

    Se vilka unga svenskar som vann guld, silver och brons på Euroskills tävlingen http://worldskills.se/2014/10/11-svenska-medaljorer-pa-yrkes-emeuroskills-i-lille/

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering!
    Återkom gärna om du har fler frågor.
    Vänliga hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare