Nora
    Hej, snart är det dags för mig att bestämma mitt gymnasieval men jag har världens ångest inför det. Jag vet inte vad jag ska välja. Jag är en person som hatar matematik och NO. Inte för att jag är speciellt dålig på det utan mer för att jag tycker att det är jättetråkigt. Det som intresserar mig mest är nog de samhällsvetenskapliga ämnena, språk och musik. Musik är något som jag har hållit på med väldigt länge och det är något som jag älskar att göra på fritiden då jag spelar i band, shower etc. Dock så vet jag inte om det är något som jag behöver även i skolan ifall jag då väljer Estet. Jag är lite rädd för att andra ska vara så mycket bättre än jag, kunna mer än mig osv. Samtidigt hör jag hela tiden en massa rykten om estet linjen och att det enbart går skoltrötta där och att alla som går estet blir dömda. Jag är ganska studiemotiverad och har ett högt meritpoäng. Därför skulle det kanske vara lite tråkigt om jag hamnade med folk som inte tar skolan på lika sort allvar. Jag har också varit inriktad på samhälle mycket och ett tag var jag säker på att det var mitt val. Sen fick jag höra att många dryga människor (som jag känner lite halvt) från en annan väldigt stor skola tänker gå där. Jag bor i en liten stad där de flesta känner varandra och på ett sätt skulle jag liksom vilja komma bort ifrån det där. Jag blev då osäker för jag vet inte om jag vill gå där och sedan inte trivas i min klass. Linjen verkade bra men här är det mera klassen och skolan jag är orolig för. Jag ska ju gå 3 år med samma människor även om jag inte behöver umgås med de hela tiden. Det blev också en orsak till att kanske väljer estet då jag vet att det inteär många som tänker välja den linjen. Jag vill träffa nya människor men det kommer ju bli svårt då många tänker välja samhälle på den skolan. Det finns en till skola som också är väldigt populär som även har samhäll-linjen. Jag tänkte kanske kanske gå där istället för på den andra skolan men ca alla i min årskull från denna staden och utanför ska gå ekonomi där som är sammankopplat med samhäll. Det är också väldigt märkes och utseende fixerat vilket jag inte riktigt tycker om och det som jag egentligen är mest rädd för är nog att jag inte ska hålla standard och inte få några vänner. Jag är en social person och har många vänner men jag vet inte om det kommer ändras på gymnasiet ifall jag hamnar med människor jag inte trivs ihop med. Jag kommer ju säkert alltid stöta på folk som jag passar mindre bra ihop med men jag är nog rädd för att hela min klass ska var så då det är så många av dem som ska välja samma linje. Sen tänkte jag att göteborg skulle vara ett val för man skulle kunna komma bort ifrån allt, träffa en massa nytt folk och liksom lämna denna lilla staden som jag och så många andra har blivit väldigt trötta på. Jag känner några som ska gå på hvitfeldtska gymnasiet i gbg och de säger att det verkar jättebra. Dock så skulle det nog vara väldigt jobbigt att pendla, åka buss fram och tillbaka varje dag, speciellt på vintern. Det finns så himla många fördelar och nackdelar med allt och jag har världens beslutsångest först snart måste man liksom bestämma sig. Snälla hjälp mig eller ge mig typ några tips

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Nora!
    Jag förstår att det känns som ett stort beslut för dig och att du är osäker och inte vill välja fel.
    Tanken med Göteborg var en bra "grej" om det inte vore för att det är jobbigt att pendla.

    Det finns många alternativ - på gott och ont.
    Jag antar att du inte vill söka studier på distans, utan du vill gå i skola på ett "vanligt sätt" för du är en social person och vill ha vänner omkring dig.
    Vem som hamnar i din klass kan vi inte veta på förhand. Även om du skulle pendla till Göteborg, så kan det tyvärr bli så att några av dina gamla klasskompisar väljer också att gå på samma skola i Göteborg ELLER att det är andra elever, som du ännu inte känner, som av någon anledning inte blir kompisar utan ställer till problem för dig. Jag vill inte skrämmas men det kan bli så, tyvärr.

    Det bästa vore om du kunde tänka på vilken UTBILDNING du vill skaffa dig och koncentrera på det. Vilka elever som hamnar i din klass, kan vi inte veta. De som du idag inte vill gå tillsammans med - kanske mognar så pass fram tills nästa läsår att de blir helt OK klasskamrater.

    Men du kan också fundera på om du vill söka någon Riksrekryterande utbildning - långt hemifrån, så att du blir tvungen att bo på skolorten "i veckorna" och kommer hem på helger och under lov.
    Dina föräldrar måste ge sitt samtycke till ditt gymnasieval. Det hoppas jag du vet redan.

    Jag förstår mycket väl att det inte alls är roligt att befinna sig i skolan och i klassen där man går tillsammans med folk som man helst vill slippa träffa! jag förstår det mycket väl! men vad ska man göra? Det finns tyvärr inga garantier. På en blivande arbetsplats kommer du inte att välja dina kollegor eller din chef. Att lära sig stå ut med folk, som man kanske inte är så förtjust i - är en värdefull egenskap. Tänk på det! Fundera lite på det som jag svarar nu och hör av dig igen.

    Ang. att det är bråttom att välja - så är det inte så farligt.
    Omvalsperioden blir sent under våren och det är OK att ändra sina val då.
    Så du har tid på dig till i alla fall 13 maj - som du fortfarande kan ändra dig. Just 13 maj är sista dagen att söka till vissa utbildningar i Göteborgs regionen men till majoritet av utbildningar kan man söka t o m kl.16.00 den 1 juni 2016, enligt info på https://www.indra2.se/#! Det finns alltså ännu ganska gott om tid! :)
    Bästa hälsningar
    ANNA