sarah
    Hej! jag har svårt att välja till mitt gymnasieval, det är väldigt jobbigt, vilken linje rekommenderar du. Jag vill ha en högskoleförbredande.
    Jag har i alla so ämnen A och B, matte är jag inte mitt favoritämne, jag har ungefär D/C, No är jag bra på har C på ungefär alla. SV o alla andra e jag bra på? men jag har svårt att välja. Jag vet att om jag går in i samhälle kan jag läsa programfördjupning kan jag läsa natur 2 och matte 3b då kan jag bi mycket jag kan bli en tandhygienist och dietist enligt utbildningsinfo (behörighetsvisaren)
    BEHÖVER VERKLIGEN HJÄLP!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sarah,

    det är bra att du är ute i god tid och på stort aIIvar funderar över ditt gymnasievaI.

    Dock viII jag rekommendera att du kanske avvaktar Iite, då det ännu är väIdigt gott om tid.

    Det är sista dagen i OmvaIsperioden som du verkIigen måste bestämma dig och göra ditt vaI.

    I din åIder, mognar man mer och mer för varje dag, mycket händer i ditt Iiv. Dina intressen och preferenser kan också ändras ganska mycket på bara ett pr månader.

    Mitt råd är att du gör tester och jag kan rekommender ett par stycken:

    test på gymnasieguiden>>

    och

    på test på framtid.se>>

    Gå på Öppna hus >>på flera gymnasiskolor och på så många olika gymnasiemässor som du kan.

    Försök få så bra kunskaper och så höga betyg du kan i aIIa kurser som du Iäser nu, i åk9.

    Iäs också på den här sidan >> om olika sätt som man kan tänka kring sitt gymnasieval.

    en annan sak som jag kan rekommendera är att du bokar Prova-på /"skugga"/ på de skolor och programmen som du är intresserad av - t.ex på 2-3 oIika skoIor på Samhälls- och på Naturvetenskapsprogrammen. Du kan då testar vara en gymnasieelev för en dag, kan prata med gymnasieelever på de skoIorna och programmen och känna på hur det är att gå på just de utbildningar.

    Annars så tycker jag att så som du resonerar kring dina favoritämnen och gymnasieval är rimligt, med andra ord - utifrån det du skriver i din fråga - så tycker jag det är helt OK för dig att bestämma dig för att i första hand söka till SA >>>, och önska läsa valbara kurser Naturkunskap 2 & Matte 3b.