Random
    Hej! Jag står med ett gymnasieval innan kort framtid. Men jag har lite beslutsångest vad jag ska välja. Jag är väldigt bestämd på att jag ska plugga vidare efter gymnasiet. Men nu är det så att jag älskar matte och No ämnen och har även bra betyg i dessa ämnen. Men jag tycker även det är kul med teater och skrivande. Jag skulle vilja gå estet men då missar jag all matte som jag gärna skulle vilja ha. Mina föräldrar tycker jag ska välja teknik för de säger att det är en "säkrare" framtid. Vilket jag ej tror på. Så min fråga är vad tror ni?
    • Daniel : Man kan spela teater och skriva även utanför skolan, t.ex på en Kulturskola eller på en kurs/studiecirkel inom ett studieförbund. Har du tänkt på de möjligheterna? Har du undersökt om Kulturskola eller kurser på ett studieförbund finns där du bor?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,

    du stället en mycket viktig fråga. Tyvärr är det också svårt att ge ett kort och konsist svar - "välj det här"!. :)

    Vilket program som passar dig bäst beror på många olika "moment", inte minst på vad som finns att välja mellan... vilket utbud som finns på gymnasieskolorna inom pendlingsavstånd från där du bor.

    Boka prova-på dagar ("skuggning") på de utbildningar som du står "i valet och kvalet" mellan. Daniels förslag om Kulturskola eller studiecirklar på kvällstid/helger tycker jag också är bra. Det är faktiskt sant att man kan göra aktiviteter och lära sig saker även utanför skolan.

    Gå på öppna hus och gymnasiemässan, om möjlighet finns; gå på prova-på dagar /så många som mölighet ges/; prata med dina föräldrar /de känner dig väl och vill ditt bästa/; prata med SYV på din skola och med dina lärare. Tänk på att du ännu har mycket gott om tid då du kan ändra ditt val t o m sista dagen i Omvalsperioden ganska sent på våren. Det är ingen panik att bestämma sig nu, idag... :)

    Återkom sen, när du har varit på öppna hus och prova-på dagarna på gymnasieskolorna!

    Lycka till!

    ANNA

    Hej igen, jag tror att den närmsta för dig gymnasieskola är den här - >> gislaveds-gymnasium som bjuder på Öppet hus på kvällen den 8 november. Gå på öppet hus, är mitt råd. Fråga om vilka kurser som man på högskoleförberedande program kan välja inom Individuellt val. Jag kan inte se att den gymnasieskola erbjuder inriktning Teater på Estetiska programmet... så det bli därför svårt att få "teater-kurser", då de kommer troligtvis inte ges på skolan.
    Det är tyvärr så att utbudet av möjligheter är rätt begränsat. Man får se vad som finns inom pendlingsavstånd.
    Ett annat alternativ är att söka till Korrespondensgymnasiet >>, läsa på distans - och utöva teater och andra kreativa aktiviteter på sin fritid.