Saga

    Jag har under ungefär 2 år varit väldigt säker på vad jag ska gå för linje men nyss fick jag Gymnasieguiden.se och nu har jag blivit lite osäker. Innan var jag helt säker på att jag ville gå Humanistiska språkinriktningen men nu har jag läst lite i tidningen och nu vill jag gå Estetiska bildinriktningen OCKSÅ. Jag skulle dessutom vilja gå musikinriktningen inom Estetiska linjen också. Jag är så förvirrad och vet inte vad jag ska välja. Alla verkar så roliga men jag vet inte vilken jag ska prioritera...hjälp mig snälla!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Saga,

    HU, inr Språk finns på katedralskolan-uppsala>> och Estetiska programmet, inr Bild och formgivning erbjuds i Uppsala på de här 2 gymnasieskolor>>;
    och ES, musik - på de här 3 gymnasieskolor>>
    Det är bra att du tycker att flera olika utbildningar är roliga; det visar på att du har varierande intressen och är motiverad och bryr dig mycket om vad för utbildning du ska gå på gymnasiet. Gå gärna på Öppna hus på så många olika skolor du kan.
    Du kan också boka "provgå" - som brukar kallas "elev för en dag" eller "skuggning", då man skuggar en elev eller en klass under en halv- eller under en hel skoldag. Här >> kan du boka prova-på dag på Ansgarsgymnasiet.

    Till musikinriktningen kan tester/auditions krävas. Undersök gärna det; om det krävs på Uppsalas skolor och om du i så fall vill delta i auditions.
    Bästa hälsningar

    ANNA