viviana

    Jag går andra året i gymnasium och läser ekonomi inr ekonomi. Vi ska nu välja våra individuella val till nästa, men jag är lite osäker på vad jag ska välja. Till högskolan vill jag helst läsa socionomprogrammet eller ekonomiprogrammet. Vad är det bästa strategiska val jag kan göra för att förberda.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    eftersom du på högskolenivå vill läsa Socionomprogrammet eller Ekonomiprogrammet då tycker jag du gör mycket klokt i att läsa mer matte - alltså Matematik 4 och mer engelska - Engelska 7; varför? Jo för att både högre kurser i matematik och engelska 7 ger dig meritpoäng; dessutom är det bra att kunna mer matte och engelska, oavsett vilken utbildning man går på och vilken bransch man vill jobba inom. Meritpoängen gör mycket för konkurrensen; gör det alltså mer troligt att komma in på sökt högskoleutbildning.