Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Kerlos,
    det finns tyvärr inte Jobb-garanti i Sverige; man kan gå arbetslös med vilken utbildning som helst, tyvär.
    Vad som är roligt just för dig - vet inte jag; det hoppas jag att du vet; kika på många olika yrken på www.framtid.se - en sajt där över 2.ooo yrken finns presenterade.
    ang. poäng - så skriver du själv att lite övar 15 p. (är det ditt Meritvärde eller ditt Jämförelsetal som du uppger?) "är inte särskilt bra" och det är sant på det sättet att många utbildningar kräver mycket högre meritvärde...
    Du kan försöka höja ditt meritvärde: boka tid med syv på komvux och diskutera saken;
    Du kan göra Högskoleprovet (flera gånger);
    Du kan kika på andra utbildningar än de som finns på högskolenivå, t.ex yh-utbildningar;
    Du kan jobba ett tag om du idag inte hittar någon rolig utbildning som också har goda framtida prognoser på arbetsmarknaden; återigen vad som är Roligt för en person kan vara mecka med bilar, och för en annan - forska om långväga galaxer och konstruera rymdfarar-dräkter och för tredje - odla växter... Vi är alla olika och olika saker är roliga för oss, inte samma sak.