Rasmus
    Hej, jag läser för tillfället en grundkurs i nationalekonomi vid lunds universitet. Detta är alltså endaste en kurs, hur kan jag gå vidare med detta till kommande termin?
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Om du vill kunna ta ut en generell kandidatexamen i ekonomi, behöver du få totalt 180 godkända högskolepoäng, av dem 60 hp fritt, 120 hp inom ekonomi men 90 hp i samma ämne, t.ex 30 hp nationalekonomi, 90 hp företagsekonomi.

    Bra att prata med studievägledare på den institutionen där du läser nu.

    Det finns olika vägar att gå: t.ex läsa civilekonomprogrammet eller läsa kurser i nationalekonomi och kombinera dem med kurser i statsvetenskap.

    Vill du inrikta dig på microekonomi eller på macroekonomi?

    var vill du helst arbeta som nationalekonom?

    kanske kan du läsa en kurs i statsvetenskap till hösten och kika på de tilltänkta blivande arbetsgivare, se vilka kunskaper de efterfrågar?

    • : Tack för ett väldigt bra svar! Går det att läsa vidare till nationalekonom?
    • Mikael : Jag kommer nu utöka mitt svar.
    • : Hej igen Mikael. I skrivande stund är de något oklart exakt vad jag vill jobba med eller vad jag vill rikta in mig på. Jag har dock funnit nationalekonomi väldigt intressant!
    • : Det låter som att det skulle vara en bra ide att läsa en kurs i statsvetenskap, förstår jag dig rätt om det är något som tar mig vidare mot att bli en utbildad nationalekonom? återigen, tack på förhand!
    • : Hittade denna text på Linköpings universitets hemsida, det jag undrar är vad den examen de hänvisar till (se nedan) betyder i praktiken? En examen kan exempelvis se ut så här: 90 hp obligatoriskt inom ett ämne: Nationalekonomi 90 hp inkl. ett självständigt arbete (examensarbete) 90 hp fritt val: 30 hp Statsvetenskap, 30 hp Statistik, 30 hp Franska (utomlands)
    • Anna : Du har hittat ett exempel på vilka kurser som kan ingå i Kandidatexamen med huvudämne "Nationalekonomi".
    • Anna : På Linköpings Universitet - kan du ringa till Studievägledare Malin G. tel.nr: Tel: 013-28 15 07 och kanske boka tid för att ha ett personligt samtal eller så ställer du bara dina frågor per telefon. Lycka till!
    • : Tack för all hjälp goda människor!! :)
    • Milla : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Om du vill, får du gärna Gilla vår Facebooksida: https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts och vi tackar på förhand för det! :)
    • : Det ska jag absolut göra! :)
    • Julia : Lycka till med dina studier och allt annat! Hör av dig om du stöter på någon fråga längre fram, som en SYV kan svara på! :)
    Läs alla kommentarer