Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag tycker att du kan med fördel kika på yrkeshögskoleutbildningar - de är kortare och mer praktiska än utbildningar på högskolenivå. Och även mindre matte krävs och oftast ingen fysik - alltså, för särskild behörighet (gymnasiala kurser). Ofta är det matematik 2 som krävs för behörighet inom matten - inför yh inom DATA/IT. Ansökningsperioder kan ligga spridda under hela året - varje yh bestämmer själv när de tar emot ansökningar. Jag kommer - nedan - ge exempel på några yh som förhoppningsvis kommer bli av intresse för dig:
    handelsakademin/objektorienterad-programmering-med-ai-kompetens-humanus-malmo
    handelsakademin/systemutvecklare-objektorienterad-systemutveckling
    yhguiden.se/anordnare/malmo-yrkeshogskola
    mjukvarutestare-teknikhogskolan-stockholm
    teknikhogskolan/data-center-technician-engineer-plus-eskilstuna
    yhguiden.se/edugrade/microsoft-azure-cloud-advisor
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/java-enterprise-utvecklare
    teknikhogskolan/pythonutvecklare-med-inriktning-ai-plus-gbg
    3-d-printtekniker-campus-varnamo
    teknikhogskolan/javautvecklare-goeteborg
    nackademin/internet-of-things-utvecklare
    frontendutvecklare-inriktning-webbsakerhet-jensen-goteborg
    frontendutvecklare-jensen-goteborg
    front-end-developer-handelsakademin-goteborg
    cloudutvecklare-azure-jensen-goteborg
    yrkeshogskola/cloudutvecklare-aws-jensen-gbg
    back-end-developer-handelsakademin-goteborg
    teknikhogskolan/net-utvecklare-plus-gavle
    javautvecklare-teknikhogskolan-lund
    automationsingenjor-robotik-teknikhogskolan-eskilstuna
    automationsingenjor-robotik-teknikhogskolan-jonkoping
    teknikhogskolan/ljud-och-musikproducent
    yrkeshogskola/teknisk-testare-jensen-stockholm
    yrkeshogskola/teknisk-testare-jensen-gbg
    campus-varberg/systemutvecklare-net
    edugrade/linux-dev-ops-engineer-edugrade-hudik
    yhguiden.se/utbildning/edugrade/linux-devops-engineer

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag vet inte exakt vad jag ska jobba med så därför vill jag studera nån bred utbildning för att sedan specialisera mig.
    • Mikael : Inom Data/IT sker förändringar mycket snabbt. Om några år finns det kanske yrken som vi ännu inte vet någonting om idag. De yrken som vi känner till idag beskriver vi på www.framtid.se (där finns det över 2.ooo beskrivningar) - du får gärna kika på många olika yrken. En bred utbildning inom data ges på civilingenjörsprogrammet inom datateknik, senare kan man specialisera sig. utbildningen ges på flera svenska universitet och längden är 5 år. Särskild behörighet som krävs inför civilingenjörsprogrammen är fysik2, kemi1 (ibland också kemi2) och matematik 4.