Anonym

    Hej! Jag har alltid haft det lite svårare i idrott och att nå höga betyg i ämnet. Nu går jag gymnasiet och mitt idrottsbetyg kommer dra ner hela poängen jag går ut med vilket jag tycker är jätte synd. Finns det något jag kan göra? Kan jag exempelvis lägga till en till kurs så jag går 2600 poäng och då väljs mina bästa betyg ut Och 2500 poäng och då inte idrottsbetyget? Eller hur fungerar detta? Tacksam för svar

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det är tyvärr så att Idrott och hälsa 1 är en Obligatorisk kurs på alla nationella svenska gymnasieprogram och den kursen måste finnas med i examensbeviset; den kan finnas med betyget F (icke-godkänt är också ett Betyg); det stämmer också tyvärr att lågt betyg i den kursen kommer dra ner ditt jämförelsetal.
    Du kan "kompensera" genom att ha höga betyg i andra kurser. Du kan också försöka tjäna ihop max i meritpoäng - genom engelska 7, moderna språk 3 och 4 &/eller högre kurser i matematik.
    *****
    På Komvux - om du på gymnasiet ej uppfyller kraven och får Studiebevis, då blir det så här: i exam.bevis från komvux får inte idrott-och-hälsa 1 kursen ingå (ändring i reglerna från 1 jan 2017). Men jag vill inte råda dig att avsiktligt försöka inte uppnå kraven för exam.bevis på gymnasiet: men om det blir så, då vet du nu att du på komvux ej behöver "dras med" idrotts-betyget.
    Du kan också från det året du fyller 18 år komma in på en Allmän kurs på en folkhögskola och byta från gymnasiet till en folkhögskola; på folkhögskolan behöver du ej läsa idrott... På en Allmän kurs kan man uppnå omdöme om grundläggande behörighet; man prövas i så fall i BF-urvalet om man söker till högskola sen.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    ANNA