Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sara,

    Se lite längre ner på sidan - där yrkesbeskrivning Behandlingsassistent<< finns. Det står under rubriken UTBILDNING att det finns olika utbildningsalternativ... Saken är den att Behandlingassistent kräver inte någon legitimation, och det är därför arbetsgivare som bestämmer och arbetsgivare väljer att anställa den som de anser just då vara mest lämplig att ta just "det här jobbet"... även språkkunskaper kan bli avgörande, t.ex om vårdtagare pratar ngt. "modersmål" men ej svenska - och så söker flera personer jobbet och en av dem kan just språket som krävs... så kan man få jobbet pga det. Så ser det ut. Det är mycket slump som avgör.

    Jag tycker att Vård- och omsorgsprogrammet passar bäst. men andra program kan också funka.

    Se vilka utbildningar till Behandlingsassistens som just nu finns inom yrkeshögskolan - här >>

    Vilka utbildningar som kommer att finnas om några år - vet vi idag inte. yrkeshögskoleutbildningar beviljas med ganska kort varsel /för att de ska "följa arbetsmarknaden" och ge jobb/.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Och hör gärna av dig igen och berättar om hur "tankarna går".

    Hälsningar

    Peter syv