Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hassan!

    Det finns ganska många olika utbildningar som man kan gå för att sedan jobba som Stadsplanerare, t.ex Arkitekt (många olika utbilndingar inom den branschen också) eller Samhällsplanerarprogrammet eller kandidatprogram "Fysisk planering" - det är bara några exempel, se fler exempel på högskolornas gemensam hemsida och välj någon eller några av utbildningar, för att det är inte möjligt för mig att uppge senaste antagningsgräns på hundratals olika utbildningar. Det är också olika Antagningsgräns till samma utbildning, beroende på om man söker i BI (BIex) eller i BII urvalsgruppen och/eller om man söker också i HP (högskoleprovet) urvalsgruppen eller om man söker i BF (betyg från folkhögskola) urvalsgruppen. Det skulle ta mig flera dagar och kanske t o m en hel vecka att sammanställa svar till dig, som du sedan kanske också har svårt att tolka med massa siffror och "konstiga förkortningar" :)

    Därför tycker jag att vi gör så här: du hittar några få utbildningar som du är intresserad av och skickar snabblänkar/direkta länkar till de utbildningar och vi på Fråga SYV kan då se vad Antagningsgräns låg på senast. Men det är ju i och för sig lika lätt för dig att se antagningsgräns på de utbildningar själv (siffrorna finns ju på www.studera.nu som är högskolornas gemensam hemsida) men om du vill att vi skriver av siffrorna i ett svar till dig här på Fråga SYV, kan vi göra det - men det måste vara ett rimligt antal utbildningar - max 10 stycken.

    Det viktigaste är dock att bli behörig. Högskola tar inte in om man är obehörig.

    Däremot till yrkeshögskola kan man komma in, även om man inte är fullt behörig. Det är för att yrkeshögskola kan ta in i "fri kvot" på sammantagen bedömning av alla meriter (arbetslivserfarenhet, motivation, tester/inträdesprov mm).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Julia