elev
    Hej!

    Jag undrar om ni har tips på vad man kan undervisa elever i eller informera om som har en koppling till yrken, arbetsmarknaden, gymnasium, vidare studier eller någon aktivitet (tema) för grundskoleelever i mellan- och högstadiet? Något som kan tillföra kommunikation från båda håll. Tacksam!

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Vi återkommer med ett längre svar men titta så länge på Tipspromenad om yrken som är färdig att skrivas ut med 10 frågor som passar till olika åldrar. Man kan köra den även på föräldramötet för att skapa dialog med föräldrar alt med föräldrar och elever tillsammans.

    vi har också många bra gruppövningar i vårt dokumentarkiv här på fråga SYV ;)

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Amina!

    Vilken bra fråga du ställer! Och vi har många tips som vi kan dela med oss av! :)

    1. man kan be eleverna hitta två yrken: ett som de vet mycket om och ett som de vet lite om och är nyfikna på. Sedan diskuterar man kring deras "yrkesval" - var och hur man får reda på mer; man kan uppmana elever att försöka göra Intervjuer med personer som utövar det yrket; innan intervjuderna kan man be eleverna komma med förslag på vilka frågor man bör ställa på intervjun - och man gemensamt i grupp sätter ihop "en omgång frågor" som sedan alla använder sig av. Sedan redovisar eleverna hur intervjuer gick till. De kan vara hur kreativa som helst - t.ex spela in intervjuer och visa upp delar av dem för hela klassen, göra olika sortens presentationer: visa föremål som har med det yrket att göra och klassen får gissa vad det är för yrke (utifrån de uppvisade föremålen eller bilder på föremålen); en sajt som vi rekommenderar för att inhämta info om yrken är www.framtid.se

    2. tipspromenader med eleverna eller med föräldrarna eller med både och; och vi har satt ihop tipspromenader som är färdiga att skrivas ut och användas. Du fick redan snabblänk till tippromenad om yrken och här kommer det snabblänk till tipspromenad om gymnasieskolan.

    3. gruppövningar som även kan (i många fall) användas för att skapa underlag för enskilda samtal med eleven och/eller föräldrar;

    4. tester /intressetester och personlighets tester/ som eleverna gör hemma och sedan kan man diskutera i klassen - hur man kan tolka och använda sig av de resultat som testet visade: "Måste jag verkligen bli en Hortonom, en Hippolog eller en Scripta bara för att dator säger det?" ;) de tester som vi rekommenderar är: Vilken personlighets typ är du? och Test inför gymnasieval (de gör man på dator/internet direkt) men här finns det nägra länkar till de test som bör skrivas ut och "kryssas i" för hand: Vilken typ är jag?

    - en annan variant av ett liknande test: Vilken typ är jag? - tipspromen/gruppövning med 15 frågor att skriva ut (handlar om ens personlighet. Svaret ger lite förslag på olika yrken och utbildningar som kan passa en).

    5. Vilken personlighetstyp är jag? - en gruppövning eller underlag för diskussion i ett samtal med en elev: skriv ut två A4sidor och helst på en färgskrivare klipp upp sidorna så att det blir "kort" med personlighets beskrivning på varje. Sedan ber man eleven läsa igenom alla beskrivningar och välja den som hen tycker passar bäst på just hen själv. Sedan diskuterar man kring olika personlighetstyper och vilka jobb som passar.

     Se mer i Dokumentarkivet här på Fråga SYV i avsnittet "tester" och i avsnittet "Gruppövningar". Hör av dig gärna om du vill ha tips eller förklaring på vilket sätt material i Dokumentarkivet kan användas. Vi är också mycket tacksamma om du ge oss tips på vad vi kan lägga in i Dokumentarkivet (om du hittar bra material på andra ställen).

    Alla "blåa ord" i mitt svar är klickbara länkar som leder till en ny sida.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!

    bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare