Elev
    Hej!
    Jag funderar på vad som skiljer en socionom och en psykolog åt när det gäller både utbildning och arbetet? Ex. vad har en socionom behörighet till som inte en psykolog har behörighet till och tvärtom?
    • Mikael : Legitimerad psykolog får ställa diagnoser och socionom börjar sin yrkeskarriär oftast med att i huvudsak betala ut socialbidrag på socialkontoret men kan sen vidareutbilda sig och bli kurator.
    • Mikael : Utbildning till psykolog är mycket svårare att komma in på och den är 1,5 år längre.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linda

    på sätt och vis är Socionom>> och Psykolog>> - liknande yrken, men på andra sätt är de rätt olika.

    Utbildning till socionom är 3,5 år
    utbildning till psykolog är 5 år.

    Socionomprogrammet ger Yrkesexamen;
    Psykologprogrammet ger psykologexamen och möjlighet att ansöka om legitimation.

    Det som är lika är att båda yrken kan man edast skaffa sig genom att gå ett specifikt program - inte på något annat sätt; i alla fall är det så i Sverige. Och båda kan vidareutbilda sig till Psykoterapeuter >> - dock har psykologer och läkare lättare att komma in på psykoterapeutprogrammet, än socionomer /i alla fall enligt vad de sakkunniga på område säger/.

    Det som är Olika är att socionomer arbetar ofta till att börja med som Socialsekreterare>>. socionomer söker inte legitimation;
    psykologer ansöker oftast om legitimation hos socialstyrelsen och kan sedan titulera sig leg.Psykolog.

    Du får gärna ta del av info i yrkespresentationerna Socionom>> och Psykolog>> -där finns det rätt mycket info och även länkar som leder vidare till sidor med ännu mer info.