Elev
    Hej!
    Jag funderar på att senare läsa personalvetare.

    Det finns många olika inriktningar, men om man läser ett personalvetarprogram, ger det samma behörighet gällande arbeten eller skiljer det vad man kan arbeta med?

    Personalvetarprogrammet verkar likna socionom lite, kan man arbeta med yrken som socionomer också? Ex. kurator?

    Skiljer det i behörighet till olika arbeten om man läser beteendevetare/socionom/personalvetare?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Personalvetare och beteendevetare är "breda" yrkeskompetenser medan socionom är en Yrkesexamen vilket betyder att man kan ej bli socionom på ngt annat sätt än via socionomprogrammet medan man kan bli personalvetare och beteendevetare -på många olika sätt, via olika program och även kan sätta ihop sin egen utbildning av fristående kurser.

    Vill man bli kurator, rekommenderas socionomprogrammanet med påbyggnads utbildning efter det - det är sällan arbetsgivare anställer en icke-socionom som kurator.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linda,

    kika gärna på yrkespresentationerna:
    Personalvetare >>

    Beteendevetare >>

    och Socialsekreterare >> samt Socionomyrken >>.

    Det går lite snabbare att utbilda sig till
    Personalvetare >>

    och till

    Beteendevetare >>

    än till Socionom (en termin skiljer programmen åt) - Socionomlinjen/-programmet som omfattar 3,5 år.

    Nyutbildade Socionomer arbetar huvudsakligen som Socialsekreterare på kommunens socialtjänster. Många väljer att direkt efter socionomprogrammet eller efter några år i yrket vidareutbilda sig - för att t.ex kunna jobba som Kurator.

    Personal- och Beteendevetare är mycket breda och också "luddiga" begrepp, kan man tycka... då det ej är strikt definierat vad som måste ingå i utbildningarna. Det blir upp till arbetsgivaren att bestämma om man har tillräcklig kompetens, när man söker jobb.
    Av erfarenhet vet vi att de personalvetare som även har kunskaper inom ekonomi och lönesättning/lönehantering är mer eftertraktade på arbetsmarknaden.

    Kika också gärna på flera yrkespresentationer: t.ex på Rekryterare >> och Arbetsförmedlare >>

    Hoppas våra svar blir till hjälp.

    bästa hälsningar

    ANNA