Georg
    Jag ska söka kurser på komvux men är osäker vad jag skriver om utbildningsnivå. Det högsta jag avslutat är nog egentligen högstadie/grundskola, men jag har läst färdigt två år på gymnasiet. Därifrån har jag ett "utdrag ur betygskatalogen" men det finns inte med som ett av de tre alternativ (examensbevis, samlat betygsdokument, slutbetyg) på betyg från gymnasiet en kan välja i ansökan. Vad ska jag skriva i min ansökan?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    hej Georg,

    du har rätt i att det högsta "avslutade" utbildningen som du har är Grundskola.

    Du har icke-avslutad gymnasial utbildning. I det gamla systemet som gällde för några år sedan innan Gy2011 infördes, så kallades det för "samlat betygsdokument" när man hade ett antal kurser från gymnasiet, men ej en hel fullständig gymnasial utbildning bakom sig. Idag får man Studieintyg eller Studiebevis om man inte uppnår kraven för Gymnasieexamen.

    Om du inte har fått Samlat betygsdokumen, utan bara utdrag från betygskatalogen, så kanske är det rätta alternativet för dig att välja - Grundskolekompetens, avslutad grundskoleutbildning.

    Komvux i varje kommun utformar sina ansökningsblanketter själva och många olika varianter förekommer... mitt råd till dig är att välja Grundskola som den högsta avslutade utbildningen.

    Bästa hälsningar

    Milla Syv

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Okej, men det papper som jag har låter precis som det som förut hette "samlat betygsdokument" för jag har där samtliga kurser som jag läst i åk 1 och 2 men då jag hoppade av innan jag gått klart 3:an så saknas dem kurserna (jag har inte F eller streck dem står inte med på pappret). Är det möjligt att de glömt döpa om det alternativet i deras onlineansökan? Eller gör det ingen skillnad vad jag skriver? Jag har nämligen tänkt söka kurser som Eng 7 och Sv 3 eftersom jag läst alla kurser upp till den nivån, kommer jag kunna komma in på dem även om jag säger att jag enbart har grundskolekompetens?
    • Anna : Det är mer logiskt att välja alternativet "samlat betygsdokument". Vem som får plats på komvux bestäms av hur mycket pengar komvux har kvar. Först kommer in de som saknar grundskolekompetens. Sedan komne in de som enbart har grundskolekompetens, sedan de som läste på gymnasiet... sist kommer de som har fullständig gymnasiekompetens och de som har eftergymnasiala utbildningar har i princip ingen chans att komma in, då pengarna inte räcker... allt som oftast i alla fall. Enligt vuxenutbildningsförordningen, är det "personer med kort tidigare utbildningsbakgrund" som måste prioriteras.
    • : Okej, tack för båda era svar!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till! Du kan också Gilla oss på Facebook, om du vill - här är snabblänk till vår sida där: https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer