Midas
    Hej!

    Nu är det ju 1 år kvar, men jag undrar bara lite vad man skriver i en gymnasieansökan? Skriver man en presentation av sig själv eller skickar man helt enkelt bara in sina betyg och hoppas på det bästa?

    Mvh Midas

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Midas,

    oftast går det till så här att man endast lägger in sina "val", dvs klickar in - vilka utbildningar man vill koma in på och så gör man inget mer. Sedan får man antagningsbesked.

    Betygen kommer in automatiskt. Grundskolorna ser till att betygen kommer in till antagningskansliet. Antagningskansliets personal räknar ut meritvärde/betygspoäng och så är det "datasystemet" som rangordnar sökande utifrån en "siffra" - som räknas ut på grundskolebetygen.

    Det är endast om man söker vissa "speciella utbildningar" - där tester/intervjuer eller uppvisningar/auditions äger rum. t.ex om man söker till IB-programmet>>>>, så brukar man göra tester/intervjuer.

    Söker man till inriktningar Dans>>, Musik>> eller Teater>>Estetiska programmet>> - brukar man göra uppvisningar/auditions/uppspelningar.

    Och så finns det ett antal "spetsutbildningar" - det är om man är mycket duktig på matte, t.ex eller på historia, eller på fysik... - om man läser "niornas matte" redan under åk7 och är klar med de första gymnasiala kurser, när man slutar åk9... typ så - ... :) om man är en "särbegåvad elev", som är extra-super duktig i något ämne  ... vid ansökan till sådana SPETSUTBILDNIGNAR gör man inträdesproven.

    Men den absoluta majoriteten av elever lägger endast in sina val - in i antagningssystemet och sedan (kring midsommar) - får sina ANTAGNINGSBESKED.

    Vänligen

    Julia SYV