Lucas
    Jag vet förståst att det förändrar chansen för mig att kunna få tillgång till yrken som kräver mer enfarenhet och ger då mer lön men finns det ytterligare någonting annat som jag borde ha koll på?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lucas,

    utbildningar på eftergymnasial nivå finns inte endast på universitet. De finns även i andra skolformer - i Sverige finns det t.ex en växande skolform Yrkeshögskola.
    Ang. hur många år man läser på eftergymnasial nivå, så beror det oftast på Vilket yrke man vill ha. Exempelvis - blivande Läkare läser på läkarprogrammet, som är 5,5årigt program, blivande Jurister - på juristprogrammet, som är 4,5årigt program och Civilekonomer läser på civilekonomprogrammet som är ett 4-årigt program; framtida Socionomer - på socionomprogrammet, som är 3,5-årigt program; vill man bli Studie- och yrkesvägledare (mitt yrke) - är programmet på 3 år (i alla fall nu, i början av 2019 men kan bli längre... historiskt sett, har SYV-programmet förlängts flera ggr - från 1-årig utbildning till 2-årig, och sedan till 3-årig).
    Det finns flera exempel på att utbildningarna blir längre... ännu ett exempel är Påbyggnads- pedagogisk utbildning för blivande lärare som för några år sedan förlängdes från 2 till 3 terminer. Oftast blir utbildningar längre... men det kan inte uteslutas att även förkortningar av utbildningar kan "inträffa".

    Alltså, utbildningarnas längd är inte konstant över tid, utan kan förändras.
    Huvudprincipen är att välja vilket yrke man vill utbilda sig till och se sedan vilken utbildning som krävs eller rekommenderas; det kan man bl.a få hjälp med - via info på www.framtid.se

    Vänligen
    L.

    Liselotte