Jonas

    Hej! Jag går i årskurs 2 i gymnasiet på en linje där jag kommer att ha läst fysik 1 och upp till matte 4. Jag kommer att välja fysik 2 nu som individuellt val för jag har hört att vissa högskoleutbildningar kräver det. Det jag inte riktigt förstår är hur meritpoäng funkar. Jag vet att man kommer få lite mer meritpoäng av att läsa matte 5, men vad har man för nytta av det när man sedan söker in på ett universitet? Kommer det göra att jag har mycket lättare att komma in, eller är det inte säkert? Jag undrar alltså om det är "värt" att lägga till kursen, och i så fall, hur värt? Jag är inte jättetaggad på gå kursen men jag gillar matte och tänker att det kan vara bra för meriten. För övrigt har jag inte tänkt mycket på vilken utbildning jag vill gå efter gymnasiet, men jag funderar antingen på KTH eller Chalmers, eller någonstans där jag kan fördjupa mig i något konstnärligt. Är det då nödvändigt att läsa den? Mina övriga betyg är medelmåttliga/bra.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jonas;

    utökat program (studieplan för studier på mer än heltid) är det rektor som beslutar om eleven får läsa; då läser eleven på mer än heltid och har i sitt examensbevis minst en U-kurs ("utökat") men det är inte alls säkert att betyget i U-kursen kommer påverka (som regel, räknas inte U-betyg in, alls). men i 2 fall räknas dem: om kursen krävs för särskild behörighet
    eller om kursen ger meritpoäng.

    Matte 5 krävs inte för behörighet till någon svensk utbildning; ang.meritpoängen/de extra-poängen så beror det på vilken mattekurs som krävs för just din högskoleutbildning. Exempel: om du söker till juristprogrammet eller till Konstfacket där matte ej krävs för behörighet, då får du max i merit inom matte (1,5) redan för matte 2, 3 och 4 ... och, för övrigt, så kan man uppnå max i meritpoäng även utan högre kurser i matematik: genom eng 7 och moderna språk 3 och 4. Var god läs info om meritpoäng.
    Fysik 2 krävs för behörighet till utbildningar som i Sverige leder till bl.a följande yrken:
    Civilingenjör
    Högskoleingenjör
    Lärare i fysik
    Läkare - krävs, förutom fysik 2, även matte 4, kemi 2 och biologi 2
    Tandläkare - samma behörighet som till läkarprogrammet
    Veterinär - samma behörighet som till läkar- och tandläkarprogrammet
    Marinbiolog - samma behörighet som till läkar-, tandläkar- och veterinärprogrammet.
    ****
    Vilket program går du? gissar på att du går antingen Naturvet. eller Teknik.