Anton
    Hej! Jag håller på med min a-kassa och undrar om Svenska 1 och 2 Engelska 5 och 6 Moderna språk 1 och 2 och ottomotor och drivlina och personbilservice. Klassas det här som en utbildning eller någonting annat? Jag läste dessa för ett år sedan och då kan man få någonting som heter överhoppningsbar tid vilket kan leda bättre saker för mig.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anton!

    Jag är inte säker på att jag förstår din fråga.

    Gäller det rätt till ersättning från A-kassa? I så fall vänder du dit till din A-kassa, som beslutar om rätt till ersättning. Det kan inte Studie- och yrkesvägledare göra.

    Frågor om ersättning från A-kassa kan inte Studie- och yrkesvägledare lägga sig i.

    Allmänt gäller:

    om man ansöker om ersättning från A-kassa, har A-kassans handläggare rätt att veta om man har varit, är eller planerar för att bli studerande. Man uppger vad man läste, när och stuiernas omfattning och A-kassa fattar beslut om man har rätt till ersättning.

    Vi SYV-ar rekommenderar att förhand, innan man påbörjar sina studier, fråga sin A-kassa om det är OK att man ska studera och helst får ett skriftligt beslut om man får behålla ersättning från A-kassa under sina studier. Det som A-kassorna ofta "går med på" är att man läser på högst halvtid och att studierna bedöms vara nödvändiga för att göra personen mer anställningsbar. Om man har studerat men inte berättat det för sin A-kassa och har fått ersättning från A-kassa under studietiden, kan man bli återbetalningsskyldig till A-kassa. Det kan inte vi på Fråga SYV eller någon annan SYV påverka.

    Du har rätt att på den skolan där du har studerat, få Intyg om vad, när och på vilken studietakt du läste. Det Intyget skickar du till din A-kassa och sedan får A-kassa besluta. Är man inte nöjd med beslutet, har man möjlighet att överklaga det.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig.

    Liselotte Syv

    Liselotte