Josh
    Hej SYV! Jag har varit intresserad av robotar ett bra tag. Det känns som något man kommer att behöva mer och mer i framtiden. Det jag undrar är vad man ska välja om man har ett intresse för robotar som jag gör, för jag känner inte att det finns något annat som verkar intressant. Har hört att El och energiprogrammet-Automation inriktar sig lite på maskiner och robotar men jag är inte säker om det är sant. Vet inte vilket program och inrikting som skulle passa bäst. Tack i förhand

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Pedro, jätteroligt att du har stort intresse för Robotar!

    Kika gärna på Yrkeshögskoleutbildningar som t.ex den här>> där förkunskapskraven är att man har läst på el- och energiprogrammet på gymnasiet;

    El- och energiprogrammet, inriktning Automation - nämns som förkunskapskravet till den här Yrkeshögskoleutbildning Robotoperatör>>

    Kurser som ingår i EE krävs också till den här YH>>

    och detsamma, dvs att man har godkända betyg i kurser som ingår i EE, krävs även för andra liknande utbildningar inom Yrkeshögskola, t.ex till den här utbildningen>>

    därför är mitt råd till dig att i första hand söka till EE>>>, inriktning Automation>>

    Tips till dig som är intresserad av Robotar - läs Reportage på www.framtid.se, direkt länk är här>>

    Jag hoppas mitt svar hjälper dig i ditt gymnasieval!

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA