Elev
    Hej!
    Vilka möjliga utbildningsvägar finns att gå om man vill arbeta som antingen paralegal eller med privatjuridik? (Utöver juristprogrammet och rättsvetenskapsprogrammet)
    • Anna : Med "privatjuridik" kan man jobba på väldigt många olika sätt. Vilket yrke är du intresserad av? Hitta ditt yrke på www.framtid.se

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Till paralegal läser man på yrkeshögskola, se utbildningspresentationerna på Yh-guiden>>>>>

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linda;

    Var god läs om yrken Jurist>>Notarie>>Fiskal>>Advokat>>Åklagare>> och Domare>>. Alla de yrken kan på olika sätt jobba med "privatjuridik" men i grunden är alla de jurister, har juristexamen som man får på juristprogrammet på högskolenivå.

    Paralegal är däremot en YRKESHÖGSKOLEUTBILDNING. Det har Mikael svarat dig redan och det stämmer alldeles utmärkt!

    bästa hälsningar

    ANNA