Gashbin
    Jag går i Naturvetenskaps programmet, jag vill bli en apotekare men jag har inte höga betyg. vilket land få jag läsa vidare o bli en apotekare?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej, Gashbin!

    Vilket land vill du arbeta i? Det är fördelaktigt att gå utbildning i samma land där man senare också vill arbeta i... detta för att kraven för att jobba inom olika yrken är inte desamma i olika länder.

    Apotekare >> är i Sverige ett av de så kaIIade Iegitimationsyrken >>. Det ställs strikta krav från SocialstyreIsens sida för att kunna få och behålla sin legitimation. ViIka utbiIdningar utomIands som SociaIstyreIsen ska kunna godkänna kan du fråga SociaIstyreIse om, men det bIir inte Iätt att få ett konkret svar från dem på den frågan. Saken är den att Socialstyrelsen ger inte några Förhandsbesked eller löften, utan man får på egen risk Iäsa vilken utbildning man vill i vilket land man vill och lämna sedan in sina utbildningsdokument för bedömning. Svaret kan bli att kompletteringar krävs. Iband många kompIetteringar och det kan även vara så att de kurser som man skuIIe behöva kompIettera med ges inte som fristående kurser, utan endast inom programmet, och då måste man i så faII komma in på Apotekarprogrammet, ... så kan det bIi, tyvärr.

    Hur det är i andra Iänder om man viII jobba som apotekare där, vet vi inte här på Fråga SYV, tyvärr.

    Om du viII utbiIda dig i Sverige, kan du söka Receptarieprogrammet och försöka sedan komma in på påbyggnadsutbildning som leder till att man kan bli apotekare. Det är oftast lättare att komma in på Receptarieprogrammet än på apotekarprogrammet.

    Du får också kika på andra yrken, som t.ex Receptarie >>, Apotekstekniker, Optiker >>, Kemist och NO-Iärare som har vissa saker gemensamma med yrket Apotekare.

    Om du bIir Behörig men kommer inte in pga för låga betyg, kan du satsa på HögskoIeprovet >> och komma in på högskoIa/universitet i HP-urvalsgruppen.

    Andra yrken som kanske kan bli av intresse för dig är Biomedicinsk analytiker>> och Dietist>>.

    Vänligen

    Liselotte SYV

    Liselotte
    • : om jag ska läsa i Receptarieprogrammet och sen Apotekarprogram, hur många år blir det?
    • Liselotte : Receptarieprogrammet är 3 år och påbyggnad är 2 år. Det blir sammanlagt 5 år, precis lika långt som apotekarprogrammet är. Men det är ofta konkurrens om påbyggnadsutbildningen (masterprogrammet) och för att vinna i konkurrensen behöver man fler godkända högskolepoäng. Det kan därför behövas läsa 1-2 år extra för att kunna komma in på masterprogrammet. Vid de senaste antagningar kom folk in som läste 3 terminer extra. Kanske kan du läsa de där extrapoängen samtidigt som du läser receptarieprogrammet. I så fall blir det 5 år, precis lika långt som Apotekarprogrammet går ut på.