Alice

    Hej! Vilka vägar kan man gå för att bli kriminolog/ utredare vid polisen? Jag vet att det finns ett kriminologprogram vid Örebro, Malmö och Lunds universitet, men antagningspoängen där är rätt så hög. Är det den enda vägen eller kan man sätta ihop sin egna utbildning? Och sedan, hur fungerar det med meritpoäng? Jag läser Natur-Sam och kommer då läsa mattekurser upp till matte 4, spanska steg 3 och 4 och engelska 7. Kommer jag då få full merit oavsett vilken utbildning jag söker som endast kräver grundläggande behörighet?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Alice; du skriver om att du vill bli kriminolog/ utredare vid polisen.
    Vid polisen (som utredare) arbetar både Poliser och Civila utredare.
    En väg är att utbilda sig till polis.

    En annan väg - via en högskoleutbildning på Kriminologiprogrammet.
    Man kan, givetvis, också sätta ihop en egen utbildning och man kan bli senare anställd som utredare hos polisen men det finns inga garantier på att några tjänster blir annonserade hos polisen på de orter där du vill jobba och bo; och om några tjänster blir annonserade, så kan arbetsgivare välja personer med de rätta språkkunskaperna att anställa, t.ex... Det brukar vara många som söker varje tjänst som civil utredare hos polisen och konkurrensen är tuff.

    Jag tror att vägen via polisutbildningen är säkrare - om man vill jobba med frågor kring brottslighet och/eller hos Polismyndigheten, än att läsa ngt. program på högskolan. Och om man ska läsa ngt. program, så är det i så fall i första hand Kriminologiprogrammet eller Beteendevetenskapligt program som inkluderar kurser i kriminologi, som jag skulle rekommendera.

    Meritpoängen
    Läs gärna på gymnasieGuiden/info för dig - Examensbevis/Merit - där framgår bl.a att max i merit är 2,5 och du får det genom eng7 och mod.språk3 och 4.

    Högskoleprovet
    Råder dig göra högskoleprovet så många ggr du hinner och orkar. Anmälan kostar 450 kr och anmäln.period blir nu, snart (från 15 aug och 2 veckor fram...) - inför provet 20 okt 2019.
    Och nästa tillfälle att göra högskoleprovet blir på våren.
    Du förlorar inget mer än 450 kr och en dag då du gör högskoleprovet.
    Även med lägre betyg kan man komma in på en högskoleutbildning, om man får tillräckligt högt resultat på högskoleprovet.