Nawal Ayub
    Hejsan,

    Det är så att en vän vill börja på folkhögskola för hennes gymnasietid vad inte så bra då hon inte gillade sin klass elelr lärarna och hennes dröm är läkarlinjen. Hon undrar om man kan gå folkhögskola och med den väggen gå in på läkarlinjen?

    Och sen så vill hon gärna få reda på andra möjliga genvägar till läkarlinjen men problemet är hon vill inte flytta utomlands, inom Sverige går det var som helst men inte utomlands?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    yrket läkare>> är mycket populärt och många söker med höga betyg. Man måste bli Behörig - både vad det gäller Grundläggande behörighet + Särskild behörighet. Behörighet kan man få bland annat genom studier på en folkhögskola. Folkhögskola ger Omdöme och inte betyg. Då prövas man i BF-urvalsgruppen; det högsta möjliga omdöme från folkhögskola är "4".

    Som behörig sökande kan man prövas både i ett eller flera betygsgrupper och i HP-urvalsgruppen /resultat av högskoleprovet/. Jag rekommenderar att göra högskoleprovet. Och om man har gjort HP, att göra det ännu en gång... och ännu flera ggr. Det är det högsta resultat som gäller/räknas.

    En genväg in till läkarutbildninen är via Alternativ antagning på Karolinska Institutet>>. Men man måste i vilket fall bli BEHÖRIG och bl a ha godkända betyg i Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matemaitk 4.

    Bästa hälsningar

    ANNA