Mikael SYV på FrågaSYV

    I Sverige är psykolog ett yrke som kräver legitimation och endast examen från psykologprogrammet kan leda till legitimation - så om man vill studera och jobba i Sverige, är det psykologprogrammet som gäller. Sedan olika varianter som barnpsykolog, rättspsykolog och forensisk psykolog specialiserar man sig genom eget intresse (självstudier) och arbetslivserfarenhet ... Bra, givetvis, om man kan gå några kurser inom sin valda specialisering, vid sidan av psykologprogrammet .

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Love,
    jag håller med Mikaels svar.
    Endast "avvikelse" mot idrottspsykologi finns inom Psykologprogrammen i Sverige idag (november 2018). Du kan se vilka orter som ger psykologprogrammet - här.
    Man kan säkert läsa "forensisk psykologi" - kanske utomlands eller söka info genom självstudier men det går i Sverige få psykologlegitimation utan att ha tagit examen från just PSYKOLOGPROGRAMMET. Så, om man i Sverige vill arbeta som psykolog, så måste man söka till psykologprogrammet.

    Vänligen
    ANNA