Sara
    Hej!

    Jag är väldigt motiverad till att börja studera på psykologprogrammet. Jag har gjort högskoleprovet tre ggr och snittar runt 1, kämpar främst med matten. Min meritpoäng ligger på 18,7.

    Mina frågor är följande; finns det någon annan väg att vandra, än att nöta högskoleprovet?
    kan jag läsa upp kurser via komvux så att jag får ett högre meritvärde? har jag samma chans att komma in ändå även om jag läst upp ämnen via komvux eller hamnar jag i en annan urvalsgrupp?
    Finns det alternativa ansökningar/alternativt urval på psykologprogrammet, är det vanligt och isådana fall vilka universitet erbjuder en sådan ansökning?
    Kan jag studera kurser som läses på psykologprogrammet och tillgodoräkna dessa vid en stundande ansökning och därmed förbättra mina odds?

    Har många funderingar men behöver hjälp att bena ut hur jag ska gå tillväga för att komma in på min drömutbildning.

    Tack på förhand, Bästa Hälsningar Sara.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sara,
    synpunkter & förslag som finns i Danielas kommentar till din fråga, tycker jag, är bra.

    För övrigt, gäller det
    - du kan göra högskoleprovet flera gånger och vi hoppas du får högre resultat;
    - om du redan nu är behörig men sedan höjer ditt meritvärde, kommer du prövas i både BI och BII.
    i BI, direktgruppen, kommer du prövas med ditt "gamla" meritvärde, som du fick på dina gymnasiala betyg (som finns i ditt examensbevis); i BII, kompletteringsgruppen - med det högre, upplästa, meritvärde;
    - du kan försöka komma in på folkhögskolornas Allmänna kurser (som tidigare kallades Allmän linje) och på ett år är det inte omöjligt att kunna få ut Omdöme om Grundläggande behörighet; med det kan du sedan prövas även i BF-urvalsgruppen;
    - ang. AU, alternativt urval - så bestämmer varje lärosäte själva inför varje antagningsomgång, om de ska göra det eller inte. Läs gärna på fragasyv.se/info/alternativ-antagning och se på lärosätenas hemsidor om de skriver ngt. om AU. Det är rätt ovanligt med AU; detta pga det kräver mycket resurser - mycket arbete läggs ner på det och lärosätena anser ofta att det är "inte lönt", för att duktiga sökande till sina populära utbildningar får de ju i vilket fall... och varför prioritera någon som har lägre betyg, framför de som har högre betyg? - så kan man också tänka... men... men... varje lärosäte bestämmer i den frågan, inför varje antagningsomgång.

    Hälsningar
    Peter syv

    • : Tacksam för svar! Är behörig till just psykologprogrammet, men om jag tolkar dig rätt kan det vara ett alternativ att läsa upp mina meritpoäng, och att jag vid ansökan testas i två urvalsgrupper. Min oro gällande det alternativet är att jag hamnar i i en annan urvalsgrupp även om jag lyckas läsa upp mina betyg till det som krävs? kanske har jag tolkat det hela fel och att det då i slutändan inte spelar någon roll? Den generella uppfattningen som jag försökt skapa mig är att högskoleprovet är den "bästa vägen" att vandra, gällande AU så kanske det inte är en så dum ide vid vissa program där egenskaper som kanske inte går att mäta är av tyngd :), men men bara en tanke. kollar upp de univeristet som är aktuella i den frågan. Tack igen för svar! mvh
    • Anna : Du kan inte försämra dina chanser att komma in på högskola/universitet genom mer studier., ex. studier på komvux. Antingen blir det ingen skillnad eller så blir det bättre! De som redan på gymnasiet blev behöriga, förlorar inte sin rätt att prövas i BI-direktgruppen. Man kan prövas i flera olika urvalsgrupper samtidigt. Det finns exempel på att samma sökande prövas i BI, i BII, i BF, i HP och i AU (om AU erbjuds). Ang.AU, så kan inte vi på Fråga SYV möjlighet att påverka vilka lärosäten som öppnar för AU.
    • : Då förstår jag, stort tack för ditt svar!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer