Malia
    Hej!

    Jag har bestämt mig för att jag gärna vill bli studievägledare efter min gymnasieexamen och undrar vad man behöver för att vara behörig eller allmänt vad som är bra att ha med för kurser. Jag har F i antal ämnen, ex Matte 1, Bild och Form, Franska 2 och Svenska 3. Är detta ämnen jag behöver läsa upp? Har däremot väldigt bra betyg i Engelska 5, 6, 7 och många andra! Är det någon speciell merit som man kan behöva för att bli antagen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Malia,
    så roligt att du vill bli vår kollega  - SYV!

    För att bli behörig SYV måste man ta examen från Studie- och yrkesvägledarprogrammet, som omfattar 180 högskolepoäng (3 årsstudier på heltid) och finns på flertal högskolor/universitet runt om i Sverige.
    Här kan du se på vilka lärosäten som  Studie- och yrkesvägIedarprogrammet i Sverige erbjuds.

    Studie- och yrkesvägledare

    Till alla utbidlningar på högskolenivå måste man alltid ha Grundläggande behörighet; i ditt fall är det Examensbevis med godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6.
    Man kan inte få ut examensbevis utan godkänt betyg i matematik 1.

    Engelska 6
    och
    Samhällskunskap 1b /eller två små kurser 1a1+1a2
    utgör Särskild behörighet till just SYV-programmet.

    Sedan deltar alla behöriga sökande i konkurrensen om utbildningsplats. Obehöriga kan inte tas in på en högskoleutbildning.
    Du måste, alltså, uppnå kraven för examensbevis och du måste ha godkända betyg i svenska (eller SAS, svenska som andraspråk 2, 3 och engelska 6 och i Samhällskunskap 1b eller i samhällskunskap 1a1 och 1a2).

    Vänligen
    Milla