Sinan
    Hej!

    Jag har nu bestämt mig för att läsa på universitet. Efter en snabb kalkylation med hjälp av tjänsten "räkna ut dina snittbetyg" som studentum.se förser har mitt snittbetyg hamnat på 5,7 vilket givetvis är alldeles för låg för universitetsstudier.

    Jag har nu på komvux läst upp visa ämnen jag tidigare haft IG på i mitt slutbetyg. Nu är min fråga kan jag räkna med de betyg jag har läst upp på komvux alltså de betyg som avser de ämnen som jag har IG på i mitt slutbetyg för att höja mitt snittbetyg?

    En annan fråga är om de kurser som jag har läst på komvux men som inte avser de kurser jag har i mitt slutbetyg kan ha en påverkan för att höja mitt snittbetyg?

    Har verkligen högskoleprovet en stor påverkan? Vad motsvarar högskolepoängen i snittbetyg? ex. har jag hört av en källa att ett högskoleprovsbetyg på 0,6 motsvarar 18, 35 i snittbetyg stämmer verkligen det?

    Så kortförklarat vill jag veta om alla potentiella vägar om hur jag kan höja mina snittbetyg och om hur jag kan gå till väga för att ens ha någon möjlighet med mina snittbetyg på 5,7 att bli beviljad en studieplats i ett universitet.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sinan,

    för att kunna bli antagen till en högskoleutbildning i Sverige måste man ha GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET.
    Om du har eller inte har den nu, vet inte jag. Det är bäst att du bokar tid hos SYV på komvux som kan svara på frågan om du redan nu har Grundläggande behörighet.
    Sedan behöver man ofta även Särskild behörighet. Vilka kurser som krävs, beror på vilken utbildning man vill söka.

    Som obehörig kan man inte komma in på högskola, även om man har mycket höga betyg.

    Angående höja betyg - så kan man göra det genom att läsa samma eller motsvarande kurser eller göra prövningar i dem;
    och om man har flera betyg i samma eller i en motsvarande kurs, räknas det Högre betyget in i ditt jämförelsetal.

    Angående högskoleprovet; så blandar man inte betyg och högskoleprovet, utan som behörig sökande kan man även prövas i HP-urvalsgruppen och man har ett giltigt resultat av högskoleprovet. Men HP-resultatet får man en ny chans, oberoende av hur höga betyg man har.

    Som obehörig, spelar det ingen roll vilka betyg eller hur högt resultat på HP du får. Obehöriga får svar OBEHÖRIG och deltar inte i konkurrensen om plats på högskola/universitet i Sverige.

    Tips:
    glöm inte att det finns även andra utbildningar än på högskolenivå; t.ex finns det många utbildningar på yrkeshögskolan som kan ta in obehöriga i "fri kvot". Du kan se hela utbudet på www.yhguiden.se
    Några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    https://www.yhguiden.se/utbildning/folkuniversitetet-lund/kommersiell-droenaroperatoer
    https://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-kungsbacka/cad-konstruktoer-inom-mekanik
    https://www.yhguiden.se/utbildning/ec-utbildning/programutvecklare-inom-sharepoint-sthlm
    https://www.yhguiden.se/utbildning/salj-marknadshogskolan/key-account-manager-goeteborg
    https://www.yhguiden.se/utbildning/ec-utbildning/server-och-virtualiseringsspecialist-oerebro
    https://www.yhguiden.se/utbildning/ec-utbildning/it-saljare-goeteborg

    Mitt råd till dig:
    ta med dina betyg till SYV på komvux och fråga om du nu har GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET.

    Berätta vilken/vilka utbildningar du vill söka till och fråga SYV-en om du även har Särskild behörighet.

    Be SYV-en se om hur många Meritpoäng du kan få, när du söker dina utbildnignar. Man kan få olika antal meritpoäng, när man söker olika utbildningar.

    Om du idag inte har behörighet, måste du i första hand planera läsa för att bli behörig.
    Om du har behörighet, kan du be SYV-en på komvux ge dig tips om hur du höjer ditt meritvärde. Bl a kanske du kan läsa för att få fler Meritpoäng, om du idag ännu inte har max i merit.

    • Anna : Jag har nu också utökat mitt svar.
    • : Tack för snabb respons!