Nej
    Hej
    Jag går tekninvetenskap vilket innebär att jag har programmering 1. Men problemet är att jag inte fattar någonting av det, och då undrar jag om man kan välja bort det ämnet och ersätta med något av samma meritvärde?
    Om inte hur stor skillnad gör det när jag söker till högskola om jag har F i programmering 1?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, Nej!

    skillnad i att ha F eller E betyg i en 100 p. gymnasiekurs blir "plus-minus" 0.4... dvs om du exempelvis har alla C betyg men F i Programmering 1, kommer du ha Jämförelsetal på 14.4. Skulle du få E i Programmering 1, kommer du ha jmft på 14.8. Och skulle du haft alla C betyg, även i programmering 1, skulle du fått jmft på 15.0. Och i fall du skulle få A betyg i programmering 1, men övriga C-betyg - skulle du fått 15.2 i jmft.
    ****************
    Är Programmering 1 obligatorisk eller kan ersättas av en annan kurs?
    Det beror på...
    Programmering 1 är en obligatorisk kurs om man läser inriktning Info- och medieteknik, vilket du kan se i >>Programplanen för TE. Inriktningskurserna är obligatoriska på just den inriktningen.
    Om man läser en annan inriktning, är programmering 1 en valbar kurs, men huruvida det går att byta till en annan kurs mitt i läsåret - är det upp till din skola att svara på... De är nämligen så att man även måste uppnå en viss "volum" av betygsatta poäng. Så, även om en viss kurs är valbar, så måste man få betyg i "motsvarande antal poäng" i den eller i en annan (lika stor) kurs; detta för att uppnå >>kraven för examensbevis