Hej, Elias!

    Det kanske känns onödigt att läsa flera kurser än de flesta gymnasieelever läser, men jag råder dig att tänka på några saker som du bör /tycker jag/ tänka på i din situation - för att veta om du kan ta bort några ämnen - och de är följande:

    - Har rektor fattat beslut om Individuellt anpassat program för dig? Hur ser det beslutet ut?

    - Kommer du att uppnå kraven för gymnasieexamen?

    - Kommer du att fortfarande läsa på heltid (så att du inte blir av med studiebidraget från CSN)?

    - Om du läser samma (eller motsvarande kurser) som du redan har betyg i, kanske du kan få högre betyg nu och i så fall tar du med dig det högre betyget in i ditt Examensbevis (vilket kan spela roll för framtida mjligheter till vidare studier och/eller att få jobb).

    Angående Kraven för gymnasieexamen - även om rektor skulle fatta beslut om Individuellt anpassat program, så får ej vissa kurser tas bort och för El-och Energiprogrammet är det följande kurser som alltid måste finnas med i Examensbeviset: Engelska 5, Historia 1a1*, Idrott och hälsa 1, Matematik 1a**; Naturkunskap 1a1***; Religionskunskap 1; Samhällskunskap 1a1**** och Svenska eller Svenska som andraspråk 1.

    *Historia 1a1 får ersättas med en större kurs Historia 1b

    **Matematik 1a får ersättas med motsvarande Matematik 1b eller 1c

    ***Naturkunskap 1a1 får ersättas med en större kurs Naturkunskap 1b

    ****Samhällskunskap 1a1 får ersättas med en större kurs Samhällskunskap 1b.

    Under alla omständigheter råder jag dig att prata med SYV på din skola och diskutera ändringar i din Studieplan. Jag av råder dig från att bara sluta gå på vissa lektioner, utan att den kursen på förhand tas bort (av Studie- och yrkesvägledare på din skola) från din studieplan.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar & lycka till!

    ANNA